Na een aantal lastige jaren lijkt 2025 eindelijk weer een normaal seizoen te worden voor de Rojo Brillante kaki uit de Spaanse streek Ribera del Xúquer. De verwachting is dat er zo'n 170.000 ton geoogst zal worden, waarvan tussen de 30.000 en 40.000 ton het BOB-keurmerk zal dragen.
"De afgelopen jaren kenden we allerlei tegenslagen", vertelt Cirilo Arnandis, voorzitter van de BOB Kaki Ribera del Xúquer. "Maar dit seizoen lijken we eindelijk gespaard te blijven van extreme weersomstandigheden en plagen. Daardoor kunnen we weer spreken van een 'normale' oogst."
© Joel Pitarch | AGF.nl
Uit gegevens van het Spaanse ministerie blijkt dat het Spaanse kaki-areaal de voorbije jaren is gedaald. Vooral onder individuele telers (buiten coöperaties) is de afname duidelijk merkbaar. Binnen de coöperaties blijft het areaal relatief stabiel. "Dat zegt veel over het belang van coöperaties", legt Arnandis uit. "Zij bieden houvast in tijden van prijsdruk en zorgen voor meer rendement. De verdere ontwikkeling hangt dan ook sterk af van de opbrengsten die we samen kunnen realiseren."
De teeltkosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen. In het geval van kaki's speelt ook mee dat er meer behandelingen tegen plagen nodig zijn om de kwaliteit te waarborgen. "Die kosten kunnen de telers niet in hun eentje blijven dragen," zegt Arnandis. "Ze moeten doorberekend worden aan de klant. Anders is het op termijn niet houdbaar."
Wat betreft de markt: de afgelopen seizoenen was er vaak te weinig product om aan de vraag te voldoen. Dat had ook impact op de export. "Met de volumes van dit jaar hopen we de rust terug te brengen in de markt en de continuïteit te herstellen, vooral richting landen buiten de EU, waar de leveringen flink onder druk stonden."
De exportmarkt blijft een strategisch speerpunt. Tekorten van voorgaande jaren dwongen de sector zich vooral op de EU te richten, maar de blik ligt alweer op de wereldwijde uitbreiding. "Voor landen als China, waar we al voet aan de grond hebben, is het zaak om de draad weer op te pakken. En natuurlijk willen we ook groeien in nieuwe, opkomende markten."
Internationale concurrentie neemt toe, erkent Arnandis. Niet vreemd, gezien het commerciële succes van de kaki in Europa. Toch ziet hij de kracht van de Spaanse Rojo Brillante niet zomaar verdwijnen. "We hebben al meer dan 25 jaar geïnvesteerd in teelt en promotie. Onze BOB is de enige officiële oorsprongsbenaming voor kaki's ter wereld. De kwaliteit van onze lokale variëteit en de naam Persimon® zijn intussen vaste waarden voor zowel distributeurs als consumenten."
Naast het weer vormen plagen een blijvend risico. "We moeten de huidige plagen onder controle krijgen en voorbereid zijn op nieuwe", waarschuwt Arnandis. "Daarvoor is samenwerking nodig, en vooral steun van de overheid om werkzame gewasbeschermingsmiddelen toegelaten te krijgen."
Ook op consumentenniveau ziet hij nog ruimte voor groei. "We moeten blijven investeren in bekendheid en merkwaarde. Daarom zetten we onze promotiecampagnes voor Persimon onverminderd voort." Voor 2025 trekt het BOB-bestuur meer dan €2 miljoen uit voor promotie. Met Europese campagnes in Spanje, Frankrijk, Canada en Brazilië, en gerichte merkacties in andere landen, hopen ze de naamsbekendheid en consumptie van kaki's verder aan te jagen. "Het is de grootste gezamenlijke investering ooit van de aangesloten coöperaties", besluit Arnandis.
Voor meer informatie:
DOP Kaki Ribera del Xúquer
Plaça País Valencià, 7
46250 l'Alcúdia (Valencia) – Spanje
Tel: +34 962 99 77 02
[email protected]
persimon.eu