Het Argentijnse citrusseizoen begon sterk, vooral dankzij een beperkte wereldwijde aanvoer van vroege sinaasappelen. Die schaarste dreef de prijzen op en bood een vliegende start voor telers. Maar het positieve begin sloeg al snel om toen het winterse weer in juli roet in het eten gooide.
Volgens het Argentijnse FAMA begon het seizoen veel beter dan verwacht. "We dachten zo'n 60 à 70 containers te exporteren van rassen als Salustiana, Newhall, Washington Navel en Midknight", vertelt woordvoerder Nahuel. "Maar uiteindelijk kwamen we boven de 120 uit. De lage beschikbaarheid in de VS en Brazilië, naast minder export uit Egypte – waar meer fruit lokaal verwerkt werd tot concentraat – speelden in ons voordeel."
© FAMA
De vooruitzichten kantelden echter snel met de komst van de winter op het zuidelijk halfrond. "Een stevige vorst in juli trof de teelt hard. Ongeveer de helft van de mandarijnen was verloren, en ook de sinaasappeloogst kreeg een flinke klap", zegt Nahuel. "Minder exportvolume betekent hogere kosten per karton, en dat maakt ons minder concurrerend."
Voor de late sinaasappelen viel het seizoen tegen. Die kwamen op de markt op het moment dat de consumptie in het noordelijk halfrond juist daalt. Bovendien zette Zuid-Afrika stevig in op export, waardoor de prijzen onder druk kwamen te staan.
© FAMA
"De FOB-prijzen voor klasse I zaten rond de 13 dollar per karton van 15 kilo", aldus Nahuel. "Voor lagere kwaliteiten was dat 11 à 12 dollar. Dat zijn geen makkelijke marges."
FAMA ziet groeikansen in nieuwe exportmarkten, maar de logistiek blijft een struikelblok. "Voor sommige bestemmingen is de vaartijd tussen de 50 en 70 dagen, vaak met meerdere overslagen. Dat maakt het lastig en risicovol", legt Nahuel uit.
Toch zit de onderneming niet stil. Zo werden dit jaar voor het eerst Caracara bloedsinaasappelen verscheept. "Ze zullen de klassieke rassen niet vervangen, maar ze vinden hun plek in specifieke marktsegmenten. Daar willen we verder op inzetten."
Voor volgend seizoen is Nahuel voorzichtig optimistisch. "De bloei ziet er veelbelovend uit, dus we verwachten een forse toename in opbrengst. De kwaliteit moeten we nog afwachten, maar we hopen dat een grotere oogst ons toelaat nieuwe markten aan te boren en bestaande klanten beter te bedienen."
Intern werkt FAMA aan het verbeteren van de efficiëntie, onder andere via datasturing in realtime. "We volgen elke verpakkingslijn, het volume, de uitval en maatsortering op de voet. Die informatie delen we met telers, zodat we sneller kunnen schakelen. Dat is cruciaal in een sector waar alles constant verandert."
FAMA is ook dit jaar aanwezig op de Fruit Attraction in Madrid: hal 12, stand D10.
Voor meer informatie:
Nahuel Lavino
FAMA
Tel: +34 636 497 142 (Spanje)
[email protected]
[email protected]
www.citrusfama.com.ar