Het exportseizoen voor Red Beauty is vorige week officieel van start gegaan. Volgens Manager Hong, de verantwoordelijke van Xiamen Fresh Go Produce blijft de exportmarkt dit jaar stabiel met de algemene prijzen op hetzelfde niveau als vorig jaar, ondanks een regenachtig begin van het seizoen dat resulteerde in een hoger aandeel kleinere citrusvruchten dan normaal.
© Fresh Go Produce
"De Red Beauty mandarijn, beter bekend als 'Ehime 28', heeft zijn oorsprong in de Ehime prefectuur in Japan en werd in 2001 naar China geïmporteerd. Sinds 2015 wordt deze op grote schaal aangeplant in Pinghe, Fujian. Het teeltseizoen duurt van september tot januari. Red Beauty staat bekend om haar uitstekende smaak - bijna puur zoet, zonder pit, met een schil van slechts ongeveer 1 mm dik, veel sap en een bruikbaarheid van 95 procent," zei manager Hong.
De hevige regenval aan het begin van dit jaar heeft invloed gehad op de vruchtontwikkeling en de zuuronttrekking. "Het aandeel kleinere vruchten is met ongeveer 10 procent toegenomen vergeleken met voorgaande jaren, hoewel de vruchten iets zoeter zijn. De zuuronttrekking verloopt echter trager, en de beschikbaarheid van grotere vruchten is momenteel beperkt. Dit heeft geleid tot een vertraagde opening van grotere boomgaarden, wat ervoor zorgt dat de marktprijzen langzamer dalen."
© Fresh Go Produce
Fresh Go Produce startte officieel de export van Red Beauty op 10 september met een ceremonie. "De lokale douane heeft ons exportproces goed ondersteund en maakte een promotievideo in onze fabriek. Met dit jaar een dubbele schrikkelmaand en het Chinese Nieuwjaar, dat een maand later valt dan vorig jaar, verwachten we dat de totale exportcyclus langer zal zijn en het exportvolume licht zal toenemen ten opzichte van vorig jaar."
Op dit moment worden de Red Beauty mandarijnen van Fresh Go Produce voornamelijk geëxporteerd naar Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. "Overzeese klanten prijzen de smaak van Red Beauty, vooral in Zuidoost-Azië waar het in de afgelopen jaren erg populair is geworden." Om de vraag naar geschenken tijdens het Chinese Nieuwjaar beter te bedienen, heeft Fresh Go Produce innovaties doorgevoerd in het verpakkingsontwerp. "We hebben speciale verpakkingsdozen ontwikkeld in een klassieke Chinese stijl met een focus op de 'nationale trendstijl', wat vooral gewild is op de overzeese Chinese markten," aldus Hong.
© Fresh Go Produce
Vanwege de hevige concurrentie op de exportmarkt voor Red Beauty, zei manager Hong: "We hebben onze eigen plantage van 500 hectare om het MRL-gehalte en de teeltstandaarden vanaf de basis te beheersen. Tegelijkertijd hebben we sorteerapparatuur van Reemoon geïntroduceerd om het fruit nauwkeurig te sorteren. We breiden ook onze binnenlandse verkoopkanalen uit, wat ons in staat stelt om ons risico beter te spreiden en verliezen te beperken."
© Fresh Go Produce
Naast Red Beauty richt Fufu Fresh zich ook op het exporteren van een verscheidenheid aan speciale nicheproducten, zoals verse pruimen, kleine licheevariëteiten, ginseng, groene dadels, en meer, met de ambitie om meer hoogwaardig Chinees fruit naar overzeese markten te brengen.
Voor meer informatie:
Hom Hong
Fresh Go Produce Co., Limited
[email protected]
www.freshgoproduce.com