Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ook in Almería teelt van Surinaamse groenten

Almería staat bekend om haar 'big five': aubergine, courgette, paprika, komkommer en tomaat. Maar er gebeurt meer in deze vruchtbare regio. Steeds meer telers kiezen voor vernieuwing en verbreding. Ze zetten in op minder bekende gewassen zoals okra, diakatou en garden eggs, die langzaam hun weg vinden naar Europese keukens.

"We telen okra in zowel Almería als Honduras, goed voor zo'n 6.500 ton per jaar", vertelt Miguel Gómez van Fenixfood. "We willen niet per se marktleider worden, maar focussen op constante kwaliteit, betrouwbare leveringen en voortdurende innovatie."

© Fenixfood

Behalve okra teelt Fenixfood ook andere exotische gewassen. "Denk aan diakatou en garden eggs. Dat zijn Afrikaanse auberginevarianten die we een paar maanden per jaar in Almería oogsten", legt Gómez uit. Ook buiten Spanje breidt het bedrijf uit. In landen als Honduras, Colombia, de Dominicaanse Republiek en Egypte liggen volop kansen. "Vooral Honduras is volop in ontwikkeling", zegt Gómez. "Via onze partner San Esteban Farm's bouwen we daar aan een breder assortiment, met onder meer zoete aardappelen, chilipepers, habanero en sopropo, producten die goed in de smaak vallen bij onze klanten in Europa en de VS."

© Fenixfood

De eerste ladingen zoete aardappel uit Honduras en guave uit Egypte zijn inmiddels onderweg naar Europa en worden positief ontvangen. "We zijn nu aan het plannen voor 2026, met als doel onze exportvolumes verder te vergroten."

© Fenixfood

De toekomst ligt volgens Gómez bij tropisch fruit. "We willen onze lijn uitbreiden met mango, avocado, dragonfruit, passiefruit en papaja. Daarbij zoeken we klanten die passen bij onze aanpak: direct contact tussen teler en afnemer, zonder tussenpersonen."

Volgens hem is dat de eerlijkste manier van zakendoen. "De teler weet precies wat er gebeurt: voor welke prijs zijn product verkocht wordt, aan wie, hoe het transport verloopt en wanneer de betaling komt. Maar het is wel belangrijk dat onze partners deze manier van werken begrijpen en waarderen."

© Fenixfood

Na jaren van testen, selecteren en finetunen heeft Fenixfood een stabiel kwaliteitsniveau bereikt en een vaste afzetmarkt.

Over de Fruit Attraction, die gisteren van start is gegaan, zegt Gómez: "Vorig jaar stonden we er met een eigen stand. Dit jaar kiezen we ervoor om als bezoeker rond te lopen. Zo kunnen we flexibeler afspreken met klanten. We zitten midden in een groeifase en als onze productlijn volgend jaar breder en sterker is, keren we zeker terug met een eigen stand."

Voor meer informatie:
Miguel Gómez
Fenixfood S.L.
Tel: +34 687437901 (Spanje)
[email protected]
www.fenixfood.es
www.grupoagrolulo.com
www.sanestebanfarm.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer