Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage International Blueberry Congress 2025

Van 25 tot 27 september 2025 vond de International Blueberry Organization (IBO) Congress plaats in het Cape Town International Convention Centre in Zuid-Afrika. Deze editie bracht een brede vertegenwoordiging van de wereldwijde blauwe bessenketen samen – van telers en veredelaars tot handelaren en retailers. Het programma bood ruimte voor kennisuitwisseling, marktanalyses en netwerkactiviteiten, met presentaties over lokale, regionale en internationale trends. De Summit werd afgesloten met bedrijfsbezoeken in de West-Kaap, de belangrijkste blauwe bessenregio van Zuid-Afrika. In de onderstaande verslaglegging wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste bijdragen van sprekers tijdens het congres.

In tal van landen zorgen de plukkosten voor blauwe bessen voor 20 tot 25% van de totale productiekosten, wat een aanzienlijk probleem vormt door het steeds schaarser wordende arbeidsaanbod. Een presentatie over het machinaal oogsten van blauwe bessen wekte veel interesse, met name in de VS, waar, aldus Marcel Beelen van Finefield, de technologie vooral succesvol is bij rassen die goed gekoeld moeten worden. Beelen gaf inzicht in de technologieën die kneuzingen minimaliseren en voorkomen dat bessen op de grond vallen tijdens het borstelen of schudden van de struiken.

© Carolize Jansen | AGF.nl

"Deze machines zullen handmatig plukken vervangen," voorspelde hij. Roger Horak, oprichter van United Exports (rechts), legde uit hoe het bedrijf in Australië na bijna tien jaar testen van oogstmachines, plantdichtheden en veredelingstechnieken de code heeft gekraakt.

Een vereiste voor blauwe bessen die machinaal geoogst moeten worden, is dat ze pas loslaten als ze heel rijp zijn. Horak gaf aan dat hun Magica-variëteit succesvol loslaat bij machinaal plukken, maar dat het wortelstelsel in het eerste jaar nog onvoldoende verankerd is om intensieve behandeling te doorstaan. Deze technologie is dus geschikt vanaf de tweede levensjaar van de boomgaard.

Klik hier voor de fotoreportage

In Australië is nu 100 hectare bestemd voor mechanisch oogsten, met soortgelijke uitbreidingsplannen voor 2026 en 2027. "Tijdens piekperiodes wanneer de prijzen dalen, is machinaal oogsten bijzonder waardevol." Horak gaf aan dat ze de technologie niet zullen uitrollen in Zuid-Afrika, waar genoeg arbeidskrachten beschikbaar zijn en waar de werkgelegenheid in de blauwe bessensector voor het platteland van cruciaal belang is.

© Carolize Jansen | AGF.nlPaneldiscussie over de wereldwijde teelt van blauwe bessen onder leiding van Stephen Taylor met Amelie LIu (Joy Wing Mau), Dominika Kozarzewska (Polskie Jagody), Kasey Cronquist (US Highbush Blueberry Council), Andres Armstrong (Chilean Blueberry Council) en George Jesset (Costa).

De waarde van blauwe bessen in India ligt bij straatverkopers
Sachin Khurana en Gagan Khosla boden in hun bijdrage over India een verhelderend tegenwicht tijdens de retailsessie van de IBO-top. Volgens hen zijn de pioniers van de blauwe bessensector in India de straatverkopers die begonnen zijn met de verkoop van blauwe bessen. "De waarde van blauwe bessen ligt bij hen," vertelden ze de aanwezigen. "De groothandelsmarkten beginnen inmiddels meer onderscheid te maken tussen rassen en merken dan de retail. De koudeketen in steden van het hoogste niveau zal je verrassen."

© Carolize Jansen | AGF.nlSachin Khurana en Gagan Khosla

Klik hier voor de fotoreportage van de IBO Summit 2025

Traditionele verkoopkanalen zijn goed voor 85% van de groente- en fruitverkoop in India. De rest wordt afgehandeld door retailers en e-commerce, zoals het snelgroeiende 'quick commerce'-kanaal. Importeurs moeten hun producten strategisch verspreiden over alle kanalen. De meeste geïmporteerde blauwe bessen worden vervoerd via luchtvracht.

Ze benadrukten het belang van strikte naleving van etiketteringsnormen en het aangaan van de juiste partnerschappen, met oog voor de grote regionale verschillen binnen het land.

© Carolize Jansen | AGF.nl Kevin Hamilton (USHBC), Amelie Liu (Joy Wing Mau), Sabina Wyant (Marks & Spencer), Roger Horak (United Exports), met panelmoderator Mike Knowles van Fruitnet.

Tijdens de paneldiscussie over retail wees Sabina Wyant van Marks & Spencer op het onderscheid tussen de Britse en Europese retailstrategie: die laatste wordt gedomineerd door merken, terwijl Britse retailers veelal gebruikmaken van huismerken en focussen op variëteiten en herkomst van blauwe bessen.

Roger Horak van United Exports merkte op dat de merken in Azië het sterkst tot verkoop leiden. "Chinese consumenten zijn goed geïnformeerd over hun wensen," vertelde hij, wijzend op een recente prijspremie van 30% met hun merk Lán Yǒu Ozblu.

Kevin Hamilton, vicevoorzitter van de US Highbush Blueberry Council (USHBC), sprak over het repositioneren van blauwe bessen in de hoofden van consumenten naar een snackoptie. Hij verwees naar succesvolle campagnemomenten, zoals aardbeien met Wimbledon en guacamole met de Superbowl, en benadrukte dat de komende Wereldkampioenschappen voetbal in Noord-Amerika een ideale kans bieden om blauwe bessen te promoten als een gezonde snack.

Gerelateerde artikelen → Zie meer