Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pascual Blanco, Hortamira (Spanje):

"Bio moet 35% duurder zijn dan gangbaar"

Volgens het beleid van de Europese Unie moet in 2030 een kwart van de landbouwproductie in lidstaten biologisch zijn. Maar ondertussen zetten grote inkooporganisaties telers onder druk om biologische producten tegen bijna dezelfde prijs als gangbare te leveren. Dat brengt veel biologische telers in de knel: hun kosten liggen hoger, maar de opbrengsten blijven achter. Het gevolg is dat steeds meer telers noodgedwongen terugstappen naar conventionele teelt.

"We krijgen elk jaar weer nieuwe uitdagingen voor onze kiezen, vooral door waterschaarste en plagen", zegt Pascual Blanco, commercieel directeur van het Spaanse Hortamira. "Water is een politiek probleem, maar plagen zijn gewoon een natuurverschijnsel. Die moeten we aanpakken. In de biologische teelt worden zaden steeds resistenter, maar dat gaat gepaard met hogere prijzen en een lagere opbrengst."

© Hortamira

Volgens Blanco blijft de conventionele teelt altijd meer middelen houden om plagen te bestrijden. "De regelgeving wordt elk jaar strenger, maar toch blijft de gangbare teelt goedkoper voor de consument. Ik denk dan ook niet dat biologisch en gangbaar ooit echt zullen samengaan."

Blanco benadrukt dat biologische teelt op alle fronten duurder is: "De zaden, de middelen, de lagere opbrengst en het intensievere werk. En dan moeten we ook nog onderhandelen met klanten die steeds groter en machtiger worden, maar toch een biologische courgette willen voor de prijs van een gangbare."

Volgens hem is er een minimaal prijsverschil van 35% nodig om biologische teelt rendabel te maken. "Als afnemers dat niet willen betalen, werken ze eigenlijk mee aan de terugkeer naar conventionele teelt."

© Hortamira

En die overstap is definitief, stelt Blanco: "Een teler die teruggaat, komt niet zomaar weer terug naar biologisch. Je moet dan drie jaar lang biologisch werken, maar mag je producten nog niet als zodanig verkopen. Vroeger loonde het meer, maar de afgelopen vier jaar is dat flink veranderd. Waar deze omslag in het veld toe leidt, moeten we nog afwachten."

© Hortamira

"Certificeringen mogen geen verdienmodel zijn"
Wat Blanco ook dwarszit, is de wildgroei aan keurmerken en certificeringen. "Het slaat nergens op dat labels zoals IFS, GlobalGAP of BRC belangrijker worden gevonden dan de kwaliteit van het product zelf. Natuurlijk moeten we aan regels voldoen, maar certificering mag geen verdienmodel worden dat ten koste gaat van de teler."

Hij pleit voor één duidelijke, verplichte norm voor iedereen: "Nu draaien we het hele jaar door audits, betalen we voor papierwerk, en als je net aan de ene norm voldoet, komt er weer een strengere bij."

© Hortamira

Trends in producten veranderen voortdurend, ziet hij. "De vraag naar biologische citroenen is een tijd lang flink gegroeid, maar nu zien we een daling. De EU wil dat 25% van de consumptie biologisch wordt, maar daarvoor moet er wel een klant zijn die bereid is de prijs ervoor te betalen."

En dan is er nog de biodynamische teelt, een methode die Hortamira inmiddels heeft losgelaten. "We hebben het meer dan tien jaar geprobeerd, maar in onze regio werkt dat gewoon niet. Die methodes zijn bedacht voor Midden-Europa, en die passen slecht bij ons warme klimaat."

Hortamira teelt inmiddels 80% biologisch, met onder andere courgette, mini-Romaine sla, citroen, broccoli, selderij, ijsbergsla, spitskool, paprika (hun belangrijkste product), steenfruit en pompoen. Jaarlijks levert het bedrijf 40 miljoen kilo groenten en fruit aan supermarkten en groothandelsmarkten in heel Europa, vooral in Frankrijk en Duitsland. Tijdens piekperiodes werken er zo'n 350 mensen.

Voor meer informatie:
Pascual Blanco (commercieel directeur)
Hortamira
Tel: +34 968 174 192
[email protected]
www.hortamira.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer