Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Colombia wint terrein op avocadomarkt, maar logistiek blijft struikelblok"

Voor het eerst heeft Arba Colombia het hele jaar door avocado's kunnen exporteren zonder onderbrekingen. "We hebben vaste wekelijkse programma's gedraaid en wanneer Peru meer volume had, vulden we dat aan met fruit van ons partnerbedrijf Danper. Waar Peru piekt in een periode van 12 tot 14 weken, kan Colombia jaarrond leveren. Dat is een groot voordeel voor Danper, want zo kunnen Europese supermarkten rekenen op een stabiele aanvoer", zegt Segundo Mostacero León, algemeen directeur van Arba Colombia.

© Arbacol

Colombia kent twee oogstpieken: de hoofdoogst, goed voor 60 à 65% van het volume, en de "traviesa", die tot 40% kan opleveren. Toch brengt de bergachtige geografie van het land de nodige uitdagingen mee. "In Peru zie je grote vlakke arealen die makkelijk te mechaniseren zijn. Hier gaat veel op hellingen en is handwerk de norm. Dat maakt het duurder en logistiek lastiger", legt Mostacero uit.

Ook de afstand naar havens weegt door. "Een vrachtwagen rijdt van Trujillo naar Lima in zo'n 14 uur. Vanuit de Valle del Cauca naar een Atlantische haven in Colombia duurt het 34 tot 36 uur. Met de opening van Puerto Antioquia hopen we die tijden flink te verkorten."

© Arbacol

Arba mikt erop dat 80% van het Colombiaanse volume in 2025 naar Europa gaat en 20% naar de VS. Op langere termijn wil het bedrijf in Noord-Amerika sterker worden. "Dat zou eigenlijk de helft van ons volume moeten zijn. Maar de Mexicaanse concurrentie is moordend: enorme volumes, scherpe prijzen, lagere logistieke kosten en forse marketingbudgetten. Dat maakt het ons lastig", zegt Mostacero.

Europa bood dit jaar betere kansen, maar kwaliteit blijft een punt van aandacht. Het belangrijkste knelpunt is het drogestofgehalte van de avocado. "De markt wil minimaal 23%. In Colombia doen we er langer over om dat te halen. Daardoor missen we kansen in weken dat er weinig aanbod uit andere landen is. Wij oogsten nooit voordat de avocado dat niveau bereikt, want alleen zo garanderen we een goede rijping bij de klant", benadrukt hij.

© Arbacol

"Waar Peru sterk is in technologische teelt op grote percelen in de woestijn, kan Colombia rekenen op natuurlijke omstandigheden: voldoende regen, lagere irrigatiekosten en een betere smaak van het fruit. Dankzij de continue oogst zijn jaarronde leveringsprogramma's mogelijk met grote supermarktketens. Maar de keerzijde is dat er veel handwerk nodig blijft, wat de kosten fors opdrijft. Daarbij komt de beperkte infrastructuur tussen boomgaarden en verwerkingscentra", aldus Mostacero.

© Arbacol

Arba Colombia verwacht 2025 af te sluiten met een afzet van zo'n 6 miljoen kilo avocado's, twee keer zoveel als vorig jaar. "China ontwikkelt zich razendsnel als avocadomarkt. Daar moeten we op inspelen. Het is cruciaal te investeren in moderne pakstations en meer automatisering, zodat we fruit beter kunnen verwerken en internationaal concurrerend blijven", legt Mostacero uit.

Hoewel avocado de kern blijft, heeft Arba Colombia in 2024 ook limes toegevoegd aan zijn exportpakket. Daarnaast speelt het bedrijf, via moederbedrijf Danper, mee in een breder assortiment. Zo worden er vanuit Peru blauwe bessen naar Colombia gehaald om de lokale vraag te bedienen.

© Arbacol Voor meer informatie:
Segundo Mostacero León
Arba Colombia
Tel: +57 311 8274254
[email protected]
www.arbacolombia.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer