Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colombia breidt bananenlogistiek en -merken uit in Europa

Uniban, de grootste bananenexporteur van Colombia en de op vier na grootste wereldwijde verkoper van bananen, bakbananen, exotisch fruit en producten met toegevoegde waarde, heeft een nieuwe strategie ontwikkeld voor de Europese markt, die momenteel zo'n 90% van hun export ontvangen. Het bedrijf heeft de divisie Uniban Logistics opgericht om havendiensten, transport, opslag en verpakkingsmaterialen te integreren.

© Uniban

Deze logistieke tak zal nauw samenwerken met Puerto Antioquia, een havenproject dat tegen eind 2025 operationeel moet zijn. De nieuwe haven zal voorzien zijn van scheepskranen, een 1.340 meter lange kade en aanlegplaatsen voor grote schepen. Uniban verwacht dat deze faciliteit de transittijden zal verkorten en de kosten van de koudeketen voor hun Europese export zal verminderen.

Merkstrategie in Europa
Naast de logistieke uitbreiding verstevigt Uniban de marktpositie van hun bananenmerken Turbana en Tropy in Europa. De focus ligt op traceerbaarheid, certificering en langdurige samenwerkingen met retailers. "Europa waardeert herkomst en transparantie. Met Turbana en Tropy bieden we verbeterde traceerbaarheid vanuit Colombia, voldoen we aan strenge certificeringseisen, en hanteren we een sociaal model dat leefbare lonen garandeert," zegt Manuel Laborde, CEO van Uniban.

© Uniban

Turbana, sinds 1970 Uniban's internationale merk, omvat nu ook een portfolio van producten met toegevoegde waarde die onder Turbana Foods worden vermarkt. Tropy, een huismerk van Uniban's Belgische dochteronderneming TMA - Tropical Marketing Associated, speelt een cruciale rol in de marktdekking en het "Fullbunch" programma, dat streeft naar meer efficiëntie in het gebruik van verschillende bananenkwaliteiten.

© Uniban

Arbeids- en milieunormen
In samenwerking met vakbonden, verenigingen en collectieve arbeidsovereenkomsten zet Uniban zich in voor arbeidsverbeteringen. Een recente overeenkomst in Urabá, geldig van 2023 tot 2027, voorziet in een loonsverhoging van 14%. Daarnaast worden in Magdalena stappen gezet voor het welzijn van de werknemers. Het bedrijf neemt ook deel aan proefprojecten ondersteund door Europese supermarkten, IDH en GIZ, die gericht zijn op het testen van loon- en nalevingsmechanismen.

Uniban is bovendien erkend als "Wildlife Friendly", een certificering die hun inspanningen om biodiversiteit in de teeltgebieden te beschermen bevestigt.

© UnibanVoor meer informatie:
Uwe Schmidt
Industrie-Contact AG
Tel: +49 40 899 666 25
[email protected]
www.industrie-contact.de

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer