Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Selectie en training voor Europese markttoegang"

Op iedere internationale AGF-beurs wordt een aanzienlijk gedeelte van de Afrikaanse deelname gefinancierd en gesubsidieerd door internationale organisaties en instellingen. De Import Promotion Desk (IPD) is een vertrouwde aanwezigheid op evenementen zoals Fruit Logistica en Fruit Attraction, waar haar stand jaarlijks tal van bedrijven verwelkomt. Sandra Freiberg, hoofd marketing bij IPD, presenteert het programma en vestigt de aandacht op de Afrikaanse deelname onder de paraplu van IPD tijdens de Fruit Attraction van dit jaar.

© IPD

Freiberg: "De Import Promotion Desk (IPD) is een initiatief dat gefinancierd wordt door het Duitse federale ministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ). Het project ging van start in 2012 om duurzame import uit ontwikkelingslanden en opkomende economieën naar Europa te bevorderen. IPD werkt op twee niveaus: het rechtstreeks ondersteunen van mkb-bedrijven bij hun toegang tot de EU-markt via training, capaciteitsopbouw en het faciliteren van contacten met Europese importeurs, en het versterken van bedrijfsondersteunende organisaties (BSO's) om zelfstandige exportpromotiediensten op de lange termijn te leveren. Door samen te werken met BSO's zorgt IPD ervoor dat mkb-bedrijven begeleiding krijgen met betrekking tot marktinformatie, exportstrategie en netwerkmogelijkheden die van cruciaal belang zijn voor succesvolle en duurzame handel. IPD is actief in 21 partnerlanden, waaronder regionale hubs in Ivoorkust, Ecuador, Marokko en Kenia."

De vertegenwoordiger van het programma legt de focus op de selectiecriteria voor de bedrijven die ondersteund worden: "We hanteren een vraaggerichte aanpak, waarbij KMO's worden voorbereid op de specifieke eisen van de Europese markt om duurzame handelsrelaties op te bouwen. Het selectieproces start met een voorselectie via lokale BSO's, gebaseerd op productkwaliteit, productiecapaciteit, duurzaamheid en het voldoen aan Europese standaarden. Geselecteerde mkb-bedrijven ontvangen vervolgens training in exportgereedheid, certificeringen, bedrijfs- en marketingvaardigheden, en marktvereisten. Enkel ondernemingen die klaar zijn voor export worden uitgenodigd om deel te nemen aan B2B-activiteiten, waaronder handelsbeurzen, virtuele matchmaking en directe ontmoetingen met Europese importeurs. Deze aanpak garandeert dat KMO's goed voorbereid zijn om succesvol te participeren en duurzame, wederzijds voordelige handelsrelaties op te bouwen."

© IPD

De bedrijven die dit jaar deelnemen aan Fruit Attraction presenteren producten waar veel vraag naar is op de Europese, Noord-Amerikaanse, Aziatische en Midden-Oosterse markten, meldt Freiberg. "Afrika vergroot zijn aandeel in de wereldwijde avocadomarkt, met Kenia dat zijn export naar Europa vergroot. Noord-Afrikaanse landen zoals Egypte en Marokko zien hun fruitexport stijgen, waarbij hoogwaardige producten zoals Egyptische mango's steeds populairder worden in de EU en Azië. Dadels uit Egypte en zoete aardappelen uit verschillende partnerlanden zijn eveneens zeer gewild. Dit jaar bieden onze exposanten op Fruit Attraction de volgende producten:

  • Avocado's uit Egypte en Kenia
  • Dadels uit Egypte
  • Citrus (sinaasappelen, citroenen, mandarijnen, grapefruit) uit Egypte en Marokko
  • Cherimoya uit Egypte
  • Mango's uit Egypte
  • Druiven uit Egypte
  • Meloenen uit Egypte
  • Granaatappelen uit Egypte
  • Groenten (paprika's, chilipepers, knoflook, uien, sla, bosuien, pompoenen, zoete aardappelen) uit Egypte

Klik hier voor de lijst van exposanten die door IPD op Fruit Attraction worden ontvangen.

© IPD

Freiberg verzekert dat de bedrijven ondersteund door het programma qua capaciteiten niets onderdoen voor de andere exposanten. "Bij iedere beurs nemen ongeveer 25 bedrijven deel, gemiddeld goed voor zo'n 350 zakelijke contacten per evenement. Over een periode van drie jaar, waarbij aan circa drie beurzen is deelgenomen, legt elke deelnemer ongeveer 40 contacten via IPD-ondersteuning, waarvan velen leiden tot concrete zakelijke overeenkomsten. Deze resultaten onderstrepen het succes van het IPD-programma en de tastbare voordelen voor de betrokken bedrijven. Veel alumni blijven na afloop van het programma zelfstandig deelnemen aan handelsbeurzen of andere B2B-activiteiten, vaak met een eigen stand, waarbij ze gevestigde zakelijke relaties onderhouden en aanzienlijke zakelijke successen boeken. Zelfs na afloop blijven we contact houden. Het uiteindelijke doel van het IPD-programma is om exporteurs in staat te stellen zelfstandig en succesvol te opereren op internationale markten."

Het IPD en haar exposanten bevinden zich op Fruit Attraction in hal 12, stand D11.

Voor meer informatie:
Sandra Freiberg
Import Promotion Desk
www.importpromotiondesk.de/en/contact/

Dorra Zairi (Egypte & Marokko)
Tel: + 492289090081325
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer