In de race om een plek te behouden op de Europese markt draait het allemaal om versheid. Hoe verder Egypte en Marokko hun teelt uitbreiden, hoe duidelijker de sterke punten van elke teler worden. Waar derde landen vooral op prijs concurreren, zetten Europese telers juist in op producten die vers bij de klant komen.
"De Egyptische zoete aardappel heeft echt een flinke opmars gemaakt in Europa. Maar ze zijn daar ook sterk in knoflook, uien en citrus", vertelt Israel Ros, financieel directeur van het Spaanse Eurofruits Levante. "Marokko groeit elk jaar weer, dus wij kiezen bewust voor gewassen die van nature een korte houdbaarheid hebben, zoals broccoli en paprika. Daar kunnen wij het verschil maken."
© Eurofruits Levante
De teler uit Zuid-Spanje heeft dan ook besloten te stoppen met zoete aardappel. "De Egyptische variant is zo dominant geworden dat de Spaanse teelt nauwelijks meer te verdedigen is. Daarom richten we ons liever op producten die snel hun versheid verliezen. Daarmee kunnen we concurreren."
© Eurofruits Levante
Een andere groente die terrein verliest, is de artisjok. In de regio Campo de Cartagena is dat vooral door de hoge waterkosten en dure arbeidskrachten. Toch ziet Ros nog wel potentie, met name in de Vega Baja, tussen Alicante en Murcia. "We telen daar vooral de hybride rassen. De traditionele Blanca de Tudela kan de temperatuurwisselingen en prijsdruk minder goed aan."
© Eurofruits Levante
Volgens Ros zal artisjok steeds meer een luxeproduct worden. "Het wordt straks bijna onbetaalbaar. De teelt is gewoon niet rendabel meer. In Italië blijft de consumptie nog wel op peil, waarschijnlijk omdat ze daar veel importeren uit Egypte. Dat land heeft water, subsidies en zit geografisch gunstiger."
Ros ziet dat broccoli juist terrein wint, ten koste van de artisjok en de zoete aardappel in de regio Murcia. "We hebben één grote troef: tijd. Bij paprika bijvoorbeeld maakt één of twee dagen veel uit voor de versheid in de supermarkt. Als derde landen die tijd kunnen evenaren, krijgen wij het moeilijk. Maar momenteel is dat onze verdedigingslinie."
Overige factoren zoals strengere regels voor gewasbescherming of arbeidsomstandigheden in andere landen lijken voor Brussel nauwelijks mee te tellen, stelt Ros teleurgesteld vast. "Daar kijkt men nauwelijks naar."
Om zich te onderscheiden lanceert het bedrijf dit jaar een reeks nieuwe merken onder de paraplu MyVegs. Voor broccoli is dat MyBrok, voor artisjok MyArti, paprika krijgt MyPepp en courgette MyZuchi. "We willen ons hiermee richten op jongere consumenten en een frisse, moderne uitstraling geven aan onze producten. De officiële lancering is op de Fruit Attraction. Onze sector heeft behoefte aan herkenbaarheid en constante kwaliteit. Waar merkwaarde vroeger nauwelijks een rol speelde in de groentesector, verandert dat nu snel."
Eurofruits Levante is gespecialiseerd in de teelt en afzet van blokpaprika's, courgettes, artisjokken en broccoli. De producten vinden hun weg naar supermarkten in onder andere Frankrijk, Duitsland, Polen, België en Nederland.
Voor meer informatie:
Israel Ros (financieel directeur)
Eurofruits Levante
Tel: +34 638 729 509 (Spanje)
[email protected]
[email protected]
https://eurofruitslevante.com