Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
2025-2026

Peru verwacht 86 miljoen kartons druiven te exporteren

Volgens brancheorganisatie Provid zal Peru dit seizoen naar verwachting 86 miljoen kartons druiven exporteren, een stijging van 4% ten opzichte van vorig jaar. Volgens het export- en toerismepromotiebureau PromPerú brengt deze groei zowel kansen als uitdagingen met zich mee.

Luis Miguel van Provid benadrukt het belang van duidelijke prognoses: "Als de volumes blijven stijgen, moeten we elke stap in de keten zorgvuldig plannen om problemen te voorkomen." Hij wijst ook op het belang van verspreiding van de oogstpieken, om logistieke drukte te vermijden, prijsschommelingen te beperken en de afzet gelijkmatiger te verdelen over het seizoen.

© PROMPERU

Deze uitdaging geldt niet alleen voor druiven, maar ook voor andere fruitsoorten, zoals blauwe bessen. Die zouden volgend seizoen zelfs met meer dan 20% in exportvolume kunnen groeien.

PromPerú werkt samen met telersorganisaties aan de Global Grape Group (GGG), een alliantie met o.a. Chili en Mexico. Het doel is om gezamenlijke promotiecampagnes voor druiven op touw te zetten in het buitenland. De focus ligt op de Amerikaanse markt, gevolgd door Europa, Azië en Latijns-Amerika. Ook overweegt men partnerschappen met herkomstlanden als Zuid-Afrika en Brazilië, om de impact wereldwijd te vergroten.

© PROMPERU

Volgende stappen en aanwezigheid in Azië
De volgende GGG-vergadering vindt plaats tijdens het IFPA-congres in Anaheim. Daar worden de gezamenlijke strategieën en budgetten vastgelegd. Tegelijkertijd bouwt Peru aan zijn aanwezigheid in de Aziatische markt. Zo leidde de strategische agenda van PromPerú in die regio tot een verwachte handelswaarde van $208 miljoen.

© PROMPERU

Deelname aan beurzen zoals de China International Fruit Expo (Shanghai), Asia Fruit Logistica (Hongkong) en het China Meet Up (Guangzhou) gaf Peru de kans om zijn aanbod te tonen en waardevolle contacten te leggen. Ook in Tokio vonden handelsmissies plaats, waar Peruaanse bedrijven in gesprek gingen met potentiële Japanse afnemers van verse en verwerkte producten.

© PROMPERU Voor meer informatie:
PromPerú
Tel: +51 979 367 355
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer