De AGF-branche wordt gekenmerkt door een dynamische markt, die altijd verband houdt met politieke, economische en klimatologische factoren. Veel punten uit de afgelopen 25 jaar houden het traditionele Berlijnse bedrijf Weihe ook vandaag de dag nog bezig. Het familiebedrijf, gevestigd op de lokale groothandelsmarkt, viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan. "Vooruitziend ecologisch en economisch ondernemen, een efficiënte planning en een krachtig team in de context van traditie en innovatie hebben ons echter een 100-jarige succesgeschiedenis opgeleverd, op basis waarvan we vol vertrouwen naar de toekomst kijken", aldus Holger Schomacker, die in 2025 de leiding van Weihe heeft overgenomen.
© Weihe GmbH
Links: Medewerkers in de logistiek; rechtsboven: de jubileumvrachtwagen; rechtsonder: Winkel in 1933
Van marktuitbreiding tot pandemie en digitalisering
Een keerpunt in de bedrijfsontwikkeling vond plaats met de snelle marktexpansie na de Duitse hereniging, licht Schomacker toe. "Berlijn positioneerde zich toen als een belangrijk handelscentrum, wat ook leidde tot een toename van de productdiversiteit. Een daarmee samenhangend en voortdurend onderwerp is de transparantie van levensmiddelen, die de hele toeleveringsketen betreft. Ook de hoge prijsdruk door de steeds sterker wordende grote retailketens is nog steeds actueel. Nieuwe ecologische trends met betrekking tot duurzaam en transparant ondernemen, veranderingen in het consumentengedrag, gepaard gaande met een grote prijsgevoeligheid en toenemende bureaucratische rompslomp, zijn eveneens onderwerpen die zich dynamisch blijven ontwikkelen. Het is bekend dat de wereldwijde economische crisis in het algemeen heeft geleid tot een daling van de consumentenbestedingen. Niet te vergeten is de digitale transformatie, onder andere in de onlinehandel, die bovendien werd versneld door de coronapandemie. Dit resulteerde ook in onze regio tot sluiting van veel horecagelegenheden, minder toerisme in Berlijn en de verstoring van de toeleveringsketens."
Sinds 1925 staat Weihe GmbH als een van de grootste leveranciers van AGF in Berlijn en Brandenburg voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Toen, 100 jaar geleden, werd al snel een ontbrekend afzetmarkt voor fruit en groenten onderkend. De persoonlijke band met de tuinbouw vormde de basis voor de eerste winkel.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden naast AGF ook dagelijkse levensmiddelen verkocht, zoals koffie en haringen. Met de bouw van de Berlijnse Muur en de tijdelijke terugloop van het aantal klanten, concentreerde men zich steeds meer op de bezorgsector, die zich gestaag verder ontwikkelde en uiteindelijk leidde tot de verhuizing en voortdurende uitbreiding op het Fruchthof-terrein van de Berlijnse groothandelsmarkt.
Tegenwoordig zorgen ongeveer 300 zeer gemotiveerde medewerkers en een wagenpark met 44 bestelwagens voor een klantenbestand in de horeca, gemeenschapsvoorzieningen en de retail.
© Weihe GmbH
Het wagenpark met 44 bestelwagens om een klantenbestand in de horeca, catering en de retail te bedienen
Berlijn als centraal punt voor internationale uitwisseling
De Berlijnse groothandelsmarkt fungeert als een knooppunt voor de levensmiddelenhandel dankzij uitstekende nationale en internationale logistieke verbindingen. Met zijn groeiende bevolking wordt Berlijn beschouwd als een innovatieve locatie voor technologische vooruitgang, aldus Schomacker. "De steeds grotere afzetmarkt zorgt voor een grote vraag naar groenten en fruit binnen een dynamische horecascene met internationale invloeden. De locatie op het Fruchthof-terrein biedt uitgebreide opslagmogelijkheden voor een breed scala aan producten, moderne vrieshuizen en daardoor succesvolle directe afzet vanaf de locatie met efficiënte gekoelde transportlogistiek. De bestaande netwerken en samenwerkingsverbanden, een grote regionale producentengemeenschap in Brandenburg en goede levermogelijkheden zijn voor ons van groot belang voor een snelle en efficiënte logistiek. Uiteindelijk is de groothandelsmarkt in Berlijn door regelmatige beurzen en evenementen een centrale plek voor internationale uitwisseling."
© Weihe GmbH
Weersextremen, kosten, concurrentiedruk en bureaucratie
Net als zijn collega's kijkt ook Schomacker terug op een bewogen jaar 2025. "De extreme weersomstandigheden, die overigens niet alleen in Duitsland voorkwamen, zorgden enerzijds voor opbrengstverliezen en brachten anderzijds de houdbaarheid en kwaliteit van de producten in gevaar, bijvoorbeeld door te veel vocht. Natuurlijk was ook de aanhoudende kosten- en concurrentiedruk, vooral bij arbeidsintensieve gewassen zoals asperges en aardbeien, in combinatie met het tekort aan arbeidskrachten in die sector, een belangrijk onderwerp. Toenemende bureaucratie en nieuwe regelgeving hebben betrekking op verpakkingen, etikettering, rapportageverplichtingen enz. en verhogen bovendien de administratieve druk. Over het algemeen zijn de prijzen van groenten en fruit in 2025 gestaag gestegen, waarop ook consumenten gevoelig reageren en eerder geneigd zijn om voor aanbiedingen te kiezen."
Weihe blijft echter trots zijn brede scala aan internationale producten en diversiteit, met een focus op regionale producten. "We gebruiken onze jarenlange ervaring in directe verkoop en sterke nationale en internationale partnerschappen. Tot slot zijn we trots op ons uitstekend opgeleide en loyale team, dat zich dynamisch aanpast aan voortdurende veranderingen in de markt en klanteneisen, en succesvol oplossingen ontwerpt."
© Weihe GmbH
Kwaliteitscontrole bij Weihe GmbH
Stabiele en flexibele toeleveringsketens zijn essentieel
Op basis van de actuele ervaringen zijn consumenten steeds meer op zoek naar transparante, biologisch geteelde en regionale producten, vervolgt Schomacker. "We bewegen al decennialang in deze richting en blijven ons daarop richten. We zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid, regionaliteit en transparantie van steeds groter belang zijn. We zien verdere ontwikkelingen in online food retail. Onze platform biedt met eigen wagenpark succesvolle bezorgoplossingen voor eindgebruikers. We letten op trends richting plantaardige diëten, wat naar verwachting op lange termijn tot een verandering in eetgewoonten zal leiden."
Technologische innovaties zoals AI, smart farming en algehele digitalisering zullen verder toenemen en brede impact hebben op de handel in voedingsmiddelen. Ook de veiligheid van de toeleveringsketen blijft belangrijk, zo Schomacker. "Stabiele en flexibele toeleveringsketens zijn essentieel. De markt kenmerkt zich door dynamische transformaties en uitdagingen die we moeten overwinnen. Traditie is belangrijk voor Weihe, waarbij klantnabijheid, stabiliteit en kwaliteit de basis vormen van ons werk. We zijn gericht op nieuwe ontwikkelingen en langetermijninnovaties, met strategisch management en een gemotiveerd team als belangrijke pijlers."
Voor meer informatie:
Holger Schomacker
© Weihe GmbH
Weihe GmbH
Groothandelsmarkt Berlijn
Tel: +49 (0)30 39890-0
[email protected]
http://www.weihe.de