Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Tomás, Frutomás Export (Spanje):

"Het zuidelijk halfrond heeft nog heel wat citrus op voorraad"

Kaki's, citrus en aardappelen zijn al jaren sterkhouders in de Valenciaanse AGF-sector. Toch kregen deze producten vorig seizoen een flinke klap te verduren door de zware overstromingen van oktober vorig jaar. Dit seizoen start met meer vertrouwen.

Een van de bedrijven die positief vooruitkijkt is Frutomás Export, dat dit jaar zijn 25-jarig bestaan viert. Het familiebedrijf heeft landbouwroots die teruggaan tot de jaren '60, en werkt vandaag onder bekende merknamen als Sofie en Troya.

"We verwachten een kaki-oogst van goede kwaliteit met vooral middelgrote maten. Het verkoopseizoen loopt waarschijnlijk door tot begin maart", vertelt José Tomás, directeur van Frutomás Export.

© Frutomás Export

Jaarlijks verwerkt het bedrijf zo'n 5 miljoen kilo kaki's. "We richten ons niet op de grote supermarktketens, maar op de kleinere ketens, de lokale markt en instellingen. Zo kunnen we de kaki's tegen een scherpere prijs aanbieden en onder de aandacht brengen bij een breder publiek."

Met 8 miljoen kilo mandarijnen en sinaasappelen per jaar noemt Tomás de vooruitzichten in citrus "lastiger". "De prijzen op het hout zijn hoog en dat, gecombineerd met de afzetkosten, zorgt ervoor dat de clementines boven de €1,10 per kilo komen en sinaasappelen rond de €0,85."

© Frutomás Export

Vooral bij de Clemenules uit Castellón is sprake van grote verliezen door voorjaarsstormen. "Er zijn dure aankopen gedaan in het veld, terwijl de onzekerheid groot is, zeker omdat het zuidelijk halfrond nog fruit op voorraad heeft. Die overlapping van seizoenen, met ook nog eens lage prijzen, maakt het niet makkelijker."

© Frutomás Export

Frutomás Export richt zich al jaren op kleinere maten en afzet via scholen en instellingen. "We proberen mandarijnen, kaki's, peren en appelen op scholen te krijgen om de fruitconsumptie bij kinderen en jongeren te stimuleren. Als we ze het niet aanleren, verdwijnt de continuïteit", aldus Tomás.

"Niet alles draait om voorgesneden fruit of bulkverkoop aan grote ketens. Dit is voor ons een duidelijk speerpunt. Vorig jaar leverden we één miljoen kilo aan collectieve afnemers in Spanje en Frankrijk."

© Frutomás Export

Volgens Tomás wordt het plannen van de seizoenen steeds lastiger. "In een open, concurrerende markt zijn bedrijven afhankelijk van politieke keuzes en handelsafspraken. Daardoor wordt het steeds moeilijker om vooruit te kijken. Je moet een stap voor zijn op de koper."

Ook de vergrijzing in de sector baart hem zorgen. "Er is nauwelijks opvolging. Jonge mensen staan niet te springen om in een sector te stappen die zwaar is en weinig steun krijgt. Zonder stimulerend beleid verandert dat niet", besluit hij.

© Frutomás Export

Frutomás Export teelt en verkoopt jaarlijks zo'n 25 miljoen kilo kaki's, clementines en aardappelen, verdeeld over 150 hectare in de regio Valencia.

Voor meer informatie:
José Tomás (directeur)
Frutomás Export
Tel: +34 667 65 63 68 (Spanje)
[email protected]
www.frutomas-export.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer