De consumptie van salades zit al jaren in de lift. Gemak, de opmars van gezond eten en een groeiend aanbod hebben van salades een vaste waarde in veel huishoudens gemaakt. Waar het vroeger bleef bij wat sla met tomaat, zijn er nu complete maaltijden met eiwitten, wereldse smaken en zelfs een vleugje gourmet bijgekomen.
Toch maakt die groei het werk niet per se makkelijker. Volgens Fermín Aldaz, commercieel directeur van het Spaanse Florette, liggen de grootste uitdagingen in het veranderende klimaat, zorg voor het milieu en het vinden van opvolgers op het land. "Voor de agrarische sector is het essentieel om te blijven innoveren, met duurzaamheid en de consument als uitgangspunt", zegt hij.
© Florette
Florette speelt in op vier duidelijke trends binnen de zogeheten convenienceproducten. Smaak staat daarbij voorop. "We hebben bijvoorbeeld een salade ontwikkeld voor jonge consumenten die vooral zoeken naar smaakbeleving. Die zit nu al bij onze tien bestverkochte producten", aldus Aldaz.
Andere trends zijn eiwitrijke salades, zoals varianten met kip en ei. Ook wereldkeukens winnen terrein. Zo lanceerde Florette onlangs een salade met Japanse twist. Tegelijk blijven klassiekers als Caesar, pasta-rucola en gourmetmixen populair.
Het doel van Florette is duidelijk: de consument hoeft niet meer te kiezen tussen gezond, lekker of praktisch. "Wij willen producten aanbieden die alles hebben: vers, voedzaam, smakelijk, handig, vullend en duurzaam."
© Florette
De zomers worden steeds onvoorspelbaarder. "De aanvoer in de zomer is echt een uitdaging. Maar dankzij onze logistiek en de spreiding van de teeltlocaties kunnen we het hele jaar door leveren", legt Aldaz uit.
Om droogte het hoofd te bieden, breidt Florette het teeltgebied in de wintermaanden uit naar andere regio's. Het bedrijf heeft zes productielocaties in Spanje: twee in Navarra en verder in Tarragona, Murcia, Toledo en op de Canarische Eilanden. Deze zitten dicht bij de percelen, zodat versheid gegarandeerd blijft. Door die spreiding lukt het om elke dag 750.000 salades te leveren aan 14.000 verkooppunten en 15.000 horecazaken.
© Florette
Hoewel het seizoen begon met wat tegenslag door zomerstormen, herstelde het weer zich daarna snel. De verwachting is dan ook dat de productie dit jaar grotendeels op schema blijft. "Maar", besluit Aldaz, "het weer blijft altijd een factor waar we geen grip op hebben."
Voor meer informatie:
Florette
Tel: +34 948 40 92 00 (Spanje)
[email protected]
www.florette.es