Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Antonio Hidalgo, Aebe (Ecuador):

"Achter elke doos bananen gaat een inspanning schuil die de markt nog niet erkent"

Hoewel de Ecuadoraanse bananen tot de best gecertificeerde landbouwproducten ter wereld behoren, voelen telers en exporteurs zich niet beloond voor hun inspanningen. De sector investeert volop in duurzaamheid, veiligheid en sociale programma's, maar ziet daar weinig van terug in de prijs die ze voor hun fruit krijgen.

© AEBE

José Antonio Hidalgo, directeur van de Ecuadoraanse exporteursvereniging Aebe, legt uit dat de export tussen juli 2024 en juli 2025 met bijna 5% is gestegen, goed voor zo'n 230 miljoen kartons. De belangrijkste afnemers zijn de Europese Unie (31%), Rusland (19%) en het Midden-Oosten (14%). Die groei gaat evenwel gepaard met stijgende kosten en strengere eisen.

"Onze bananenbedrijven voldoen aan alle internationale certificeringen", zegt Hidalgo. "Bovendien moeten we miljoenen investeren in veiligheid. Alleen al op dat vlak is de sector jaarlijks bijna €100 miljoen kwijt. Maar die kosten zie je niet terug in de prijs."

Een ander pijnpunt volgens Aebe is dat het geld van internationale programma's vaak niet bij de telers terechtkomt. "Veel projecten blijven hangen in de organisaties die ze financieren. Terwijl er al stichtingen en initiatieven zijn die direct werken aan onderwijs, gezondheidszorg en plattelandsontwikkeling. Daar zit de echte impact", aldus Hidalgo.

© AEBE

Ook de toegenomen onveiligheid in de regio drukt zwaar op de sector. Door de groeiende drugshandel moet de hele keten, van plantage tot haven, extra beveiligd worden. "Duurzaamheid is niet alleen groen of sociaal. Het gaat ook om veiligheid. En die verantwoordelijkheid moet worden gedeeld met supermarkten en duidelijk gemaakt aan de consument."

De oproep van de sector is duidelijk: "Supermarkten hebben direct contact met de consument. Laat hen het echte verhaal vertellen. Over de certificering, over de beveiliging, over de duizenden families die afhankelijk zijn van deze keten."

© AEBE

"De banaan is jarenlang gebruikt als prijsvechter in het winkelschap. Maar dat zet de economische duurzaamheid van de hele keten onder druk. Eerlijke handel begint bij een prijs die klopt met de werkelijkheid. Anders blijft duurzaamheid een hol begrip", besluit Hidalgo.

Voor meer informatie:
José Antonio Hidalgo
Aebe
Tel: +593 99 952 4959 (Ecuador)
[email protected]
www.aebe.com.ec

Gerelateerde artikelen → Zie meer