Tholen - De Belgische notenleverancier The Nutty Farmer groeit langzaam maar gestaag, ondanks de lastige marktsituatie. Oprichter Fréderic Bostyn is tevreden over hoe het gaat. Zijn bedrijf, dat bekendstaat om zijn Fairtrade cashewnoten uit Burkina Faso, heeft niet alleen de afzet uitgebreid, maar ook nieuwe projecten en initiatieven opgezet.
© The Nutty Farmer
Waar The Nutty Farmer aanvankelijk vooral te vinden was in delicatessenwinkels, ligt de focus nu volgens Fréderic breder. "We leveren intussen ook aan bedrijvenrestaurants, bijvoorbeeld via cateraars zoals Sodexo en Compass, en zijn actief bij retailers als Delhaize en Carrefour", vertelt hij. Ook internationaal timmert zijn bedrijf aan de weg. Naast België, Frankrijk en Engeland zijn er eerste stappen gezet richting Nederland en de Scandinavische landen, al ligt de nadruk voor hem voorlopig nog vooral op de thuismarkten. "Het succes in een land valt of staat met de juiste partners. Daar zijn we nu volop mee bezig."
Daarnaast loopt de foodservice-afzet gestaag door. De zogeheten cashew crunch toppings – gemaakt van reststukjes cashewnoot – blijken populair bij pokébowlketens, onder meer in België en Nederland. "Veel kleine bestellingen bij diverse restaurants vormen samen een mooi volume. En via een keten als Hawaiian Poké Bowl bereiken we in één keer tientallen vestigingen."
Investeringen in Burkina Faso
Een belangrijk deel van de missie van The Nutty Farmer blijft de samenwerking met boerencoöperaties in Burkina Faso. Eerder werden al een watertoren en een schoolproject opgestart. "Het schooltje wordt dit jaar afgerond. Voor 2026 kijken we samen met Fairtrade Africa en de coöperaties naar het volgende dringende project", aldus Fréderic. "Dat kan iets zijn dat direct de boeren helpt, zoals de watertoren, of juist hun families ondersteunt, zoals onderwijs." Hij verwacht aan het einde van dit jaar een nieuw project aan te kunnen kondigen.
© The Nutty Farmer
Hoewel er plannen zijn om in de toekomst ook het roosteren en kruiden van de noten in Burkina Faso zelf te laten plaatsvinden, heeft dat momenteel niet de hoogste prioriteit. "Als start-up moeten we keuzes maken. Voorlopig concentreren we ons op projecten die direct de leefomstandigheden verbeteren. Het verplaatsen van de verwerking blijft wel een doel op langere termijn."
Nieuwe producten en uitdagingen
De groei van The Nutty Farmer wordt volgens Fréderic gehinderd door de hoge en steeds verder stijgende prijzen voor noten en cacao. Desondanks blijft The Nutty Farmer groeien. "Onze marges staan wel onder druk, maar doordat de volumes toenemen, kunnen we de impact deels opvangen. Voorlopig houden we de consumentenprijzen stabiel, zodat ons product toegankelijk blijft."
Ook op productniveau zit het bedrijf niet stil. Later dit jaar komt er een nieuwe hartige smaak op de markt: geroosterde ui en paprika. Daarmee breidt het assortiment zich uit tot vier kruidensmaken en vier chocoladesmaken. En er zijn meer smaken op komst, maar daar kan Fréderic naar eigen zeggen nog niets over zeggen. "Dat komt nog", zegt hij geheimzinnig.
Kookboek in aantocht
Opvallend is dat The Nutty Farmer binnenkort ook in de boekhandel te vinden zal zijn. Fréderic werkt samen met een uitgever aan een kookboek dat eind dit jaar verschijnt. "Het wordt een receptenboek waarin noten de hoofdrol spelen. En dan niet alleen cashews, maar ook walnoten, hazelnoten en pinda's. We willen laten zien dat noten veel meer zijn dan een snack bij de aperitief. Je kunt ze creatief inzetten in salades, vlees- en visgerechten, of zelfs als hoofdingrediënt."
Het boek zal zowel in België als Nederland verschijnen en kan volgens Fréderic bijdragen aan de bekendheid van The Nutty Farmer én het brede verhaal rond duurzame voeding. "Veel mensen weten wel dat noten gezond zijn, maar niet altijd hoe veelzijdig ze in de keuken kunnen zijn. Daar willen we verandering in brengen."
Vooruitblik
De komende jaren wil The Nutty Farmer verder groeien, en dan met name in de retail, en ondertussen elk jaar minstens één nieuw project in Burkina Faso realiseren. Daarbij hoopt Fréderic ook externe partners te vinden om de impact te vergroten. "Het doel blijft hetzelfde als bij de start: lekkere noten aanbieden én tegelijk iets wezenlijks betekenen voor de boeren die ze telen."
Voor meer informatie:
Fréderic Bostyn
The Nutty Farmer
Drielindenstraat 3
8554 Sint-Denijs, België
+32 492 521312
[email protected]
www.thenuttyfarmer.com