Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Herfst brengt nieuwe kansen voor Spaanse champignonsector

Nu de zomer voorbij is, trekt de vraag naar champignons weer aan. Met de herfst in aantocht stijgt de consumptie. "Tussen half juni en half september ligt de afzet altijd wat lager," vertelt Aitor Sanzol, commercieel directeur bij Ayecue, de versafdeling van het Spaanse The Real Green Food. "Maar vanaf nu begint het weer flink te lopen."

Binnenkort verschijnen ook de wilde paddenstoelen weer op de markt. Die vormen weliswaar concurrentie voor de gekweekte champignons, maar zorgen tegelijk voor extra aandacht voor de hele categorie. En dat is goed nieuws voor de sector.

De oogst van 2024/2025 kende 10 tot 15 procent minder opbrengst dan normaal. Een flinke tegenvaller in een sector waar de teeltkosten toch al stevig zijn gestegen. "De graanoogst vorig jaar viel mee ten opzichte van het rampjaar ervoor", zegt Sanzol, "maar de kwaliteit van het stro dat we gebruiken voor compost was ronduit teleurstellend. Tel daarbij op dat we nauwelijks effectieve middelen hebben tegen ziektes en plagen. Dat zet de sector extra onder druk."

De beschikbaarheid van basisgrondstoffen blijft onzeker. "We zitten al een aantal jaar in een situatie waarin het weer steeds grilliger wordt: hete, droge zomers worden afgewisseld met natte, onstuimige seizoenen. Dat heeft gevolgen voor zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van onze grondstoffen", aldus Sanzol. "Daarom zetten we in op langdurige samenwerkingen met onze leveranciers. Die stabiliteit is nodig, niet alleen voor ons, maar ook voor onze klanten en consumenten."

Voor het nieuwe seizoen is er hoop op een hogere opbrengst dan vorig jaar. En met meer volume is er ruimte voor nieuwe promotieacties, want ondanks de hogere kosten zijn de consumentenprijzen niet gestegen. "De sector blijft kampen met stijgende prijzen voor grondstoffen en middelen tegen plagen, maar ook met een lagere productiviteit", legt Sanzol uit. "Toch proberen we de consument daar zo min mogelijk mee te belasten."

The Real Green Food oogst jaarlijks zo'n 13.000 tot 14.000 ton paddenstoelen, vooral witte champignons, maar ook de steeds populairder wordende bruine variant, de Portobello. De meeste afzet gebeurt op de Spaanse markt.

In 2025 won The Real Champion – het champignonmerk van het bedrijf – opnieuw de prijs voor 'Smaak van het Jaar' in Spanje. Het is het enige champignonmerk dat deze erkenning heeft ontvangen op basis van consumentenstemmen. "We zien dat steeds meer mensen ons product waarderen om de smaak, kwaliteit en veelzijdigheid", zegt Sanzol. "Dat zorgt voor een sterkere band met de klant."

The Real Green Food is in oktober weer te vinden op de Fruit Attraction in Madrid, op stand 5E09.

Voor meer informatie:
Aitor Sanzol
Ayecue-The Real Green Food
Tel: +34 948 84 58 35 (Spanje)
[email protected]
www.therealgreenfood.com/

Gerelateerde artikelen → Zie meer