Sun World International en Pairwise hebben vrijdag 19 september de oprichting van een joint venture aangekondigd, gericht op de ontwikkeling van speciaal fruit, te beginnen met kersen zonder pit. Sun World krijgt de exclusieve commerciële rechten op deze genetica en heeft als doel de markt te domineren met hoogwaardige pitloze kersen. Het partnerschap combineert de expertise van Sun World op het gebied van fruitveredeling en licenties met het Fulcrum®-platform van Pairwise. Als onderdeel van de overeenkomst zal Sun World strategische investeringen doen om de ontwikkeling te ondersteunen.
Naast het maximaliseren van opbrengsten en het aanpakken van klimaatverandering, richt Sun World zich op het leveren van de beste eetervaring met nadruk op gemak. Het bedrijf heeft langdurig geïnvesteerd in het gebruiksgemak van groenten en fruit. Na de introductie van een kleinere, pitloze watermeloen, zijn verdere verbeteringen doorgevoerd in pitloze druiven. Recentelijk heeft Sun World de variëteitsrechten voor pitloze citroenen en diverse mandarijnsoorten verworven, die onder merken zoals Cuties®, Halos®, Peelz® en Clemengold® in de retail worden gepromoot.
"Onze langdurige focus ligt op het aanbieden van innovatieve genetica aan onze telers, met unieke eigenschappen, smaken, texturen en gemak," verklaart Bernardo Calvo, CEO van Sun World. "Het creëren van een hoogstaande pitloze kers is voor ons een logische stap. Pairwise is een uitstekende partner die al ver gevorderd is op dit complexe pad."
Pairwise, dat de eerste pitloze braam ter wereld heeft ontwikkeld, biedt een ongeëvenaard platform dat de ontwikkeling van gewassen met veelgevraagde eigenschappen versnelt. Traditionele veredeling kost doorgaans veel tijd, maar deze aanpak biedt een snellere route naar fruit waar consumenten van genieten en voorziet telers van duurzamere gewassen met verbeterde ziekteresistentie en hogere opbrengsten.
© Sun World LLC
Links: Bernardo Calvo, Sun World. Rechts: Tom Adams, Pairwise.
"Binnen onze sector zijn er enorme kansen voor betekenisvolle innovaties," zegt dr. Tom Adams, CEO van Pairwise. "Sun World heeft een zeer succesvolle commerciële lijn opgebouwd in fruitgenetica. Door die expertise te combineren met de precisie en efficiency van Pairwise's Fulcrum-platform, kunnen we inspelen op onvervulde behoeften van consumenten en telers."
Pairwise leidt het onderzoek, terwijl Sun World zorgt voor germplasma, veredelingsinfrastructuur en commerciële toegang. De joint venture richt zich op consumentenkenmerken en sluit aan bij bredere sectorinspanningen voor duurzame, efficiënte land- en tuinbouw.
Voor meer informatie:
Maureen Crow
Sun World International, LLC
[email protected]
www.sun-world.com
