Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch hardfruitseizoen van start bij BelOrta

"Coöperatief model helpt ons om biologisch zo goed mogelijk af te zetten"

Tholen - Het nieuwe biologische hardfruitseizoen is losgebarsten bij BelOrta. Op het teeltbedrijf van Bert Toetenel in Diest werd een inkijkje gegeven in hoe het nieuwe seizoen eruitziet en het belang van biologisch voor de coöperatie. "Ik denk dat we, zeker na een zwaar vorig jaar, uiterst tevreden mogen zijn met hoe de nieuwe biologische appel- en perenoogst eruitziet", zo vertelt Gunther De Vadder, verantwoordelijke bio bij BelOrta.

© Jannick Flach | AGF.nl
Teler Bert Toetenel en Gunther De Vadder van BelOrta

"De cosmetische kwaliteit is zeer goed", zo gaat hij verder. "We spreken veelal over cosmetische kwaliteit, omdat een appel of peer met een plekje nog altijd heel lekker smaakt. Alleen wordt het dan toch minder snel opgepikt. Zeker in biologisch is dit niet altijd even makkelijk, maar dit jaar hebben we daar niet over te klagen. Daarnaast is ook de opbrengst een stuk beter dan vorig jaar. Toen was het natuurlijk een uiterst moeizaam seizoen, maar die problemen zullen we dit jaar niet ervaren. De opbrengst is niet de hoogste ooit, maar we kunnen er goed het seizoen mee door komen."

Gunther, en ook zijn 22 biologische hardfruittelers, waaronder Bert, vrezen eigenlijk niet dat ze hun fruit niet op tijd verkocht krijgen. "Voor ons blijft het belangrijkste dat de productie stabiel blijft en dat supermarkten kunnen vertrouwen op een constante aanvoer. Zo hebben we in peren sowieso een mooi verkoopwindow tot en met week 10 van het nieuwe jaar, wanneer ongeveer de overzeese biologische peren op de markt zullen komen. Tot dan worden ze zowel in België, maar ook in diverse Europese buurlanden verkocht. Supermarkten blijven ons hierin trouw tot we leeg zijn en het overzeese aanbod het overneemt. De appels zijn voornamelijk bestemd voor de binnenlandse markt, waar we met elkaar opvolgende variëteiten, tot en met juni de appels mooi kunnen afzetten."

© Jannick Flach | AGF.nl

Coöperatief model goed voor biologisch
Gunther en Bert zien hierbij grote voordelen in het coöperatieve model. "Voor appels en peren geldt dat biologische telers streven naar een stabiele productie, liever dan piekjaren met overproductie. Te veel aanbod in één seizoen kan immers niet optimaal worden afgezet. De coöperatieve verkoopstructuur helpt hierbij om stabiele relaties met supermarkten op te bouwen en het risico van overproductie te beperken. Zo nemen ze wat meer af als er overaanbod is, maar zullen we eerst aan onze trouwe klanten denken wanneer er wat minder beschikbaar is. Die relaties opbouwen is uiterst belangrijk."

"Hetzelfde geldt in het vinden van nieuwe exportmarkten. Daar zijn we met biologisch niet actief naar op zoek, maar deze komen er vanzelf bij. Bij BelOrta komen er regelmatig nieuwe markten in beeld voor de conventionele handel. Hierbij zien we dat we als coöperatie ook efficiënt biologische producten mee kunnen verkopen waar dat gevraagd wordt. Het is namelijk uiterst moeizaam en duur om een markt enkel met biologisch kennis te laten maken met een product. Op deze manier kunnen we echter werken als een soort 'one-stop-shop' voor onze relaties. Wil je naast een conventionele aardbei ook een biologische peer, dan kunnen we deze zonder hoge kosten meesturen."

© Jannick Flach | AGF.nl

Variatie in rassen
In de biologische hardfruitteelt wordt de laatste tijd veel gesproken over de omschakeling naar meer resistente rassen. "Belangrijk", zo verzekert Gunther. "Maar we moeten ons er niet op doodstaren. Geen enkel ras is namelijk perfect. Bij ziekten als bijvoorbeeld schurft zie je dat resistentie niet voor altijd voort blijft duren: de ziekte past zich aan. Monocultuur maakt teelten erg kwetsbaar. Nieuwe rassen vragen bovendien jaren ervaring voordat telers weten hoe ze ermee om moeten gaan. Daarom is variatie in rassen essentieel. Dat zien we hier ook op het bedrijf van Bert, die een grote verscheidenheid aan variëteiten heeft geplaatst. Daarnaast doet hij ook proeven om nieuwe variëteiten te testen. Dit spreidt de risico's en levert daarnaast ook nog eens voordelen op in oogsttijdstip. Je ziet namelijk dat het in een jaar als deze moeilijk is om de oogst op tijd van de bomen te krijgen."

Dit komt mede door het groter wordende probleem met arbeiders. "Zowel biologisch als conventioneel kampen met tekorten aan seizoensarbeiders. Veel mensen komen uit Polen, Roemenië of soms Oekraïne. Een deel keert jaarlijks terug, maar een ander deel niet. Daardoor is het lastig om ervaren mensen te behouden en de oogst tijdig binnen te krijgen."

© Jannick Flach | AGF.nl

Volledige productgroepen biologisch aanbieden
Het tweetal ziet echter wel degelijk een mooie toekomst voor de biologische sector. Alleen blijven er, zo geven ze aan, uitdagingen. "We zijn altijd op zoek naar telers die bereid zijn over te schakelen. Zeker in de kasgroententeelt, waar de eisen vanuit supermarkten ook in conventionele producten steeds strenger worden. Tomaten, aardbeien en veel andere producten groeien op substraat (glas- of kokosvezel) en niet in de grond. Omschakelen naar biologisch is dan veel moeilijker dan bij bijvoorbeeld appels en peren."

"Of men het nog zal doen zal uiteindelijk afhangen van hoe streng Europa en de lidstaten het verplichte aandeel biologisch gaan handhaven. In België is de doelstelling 30% biologisch tegen 2030. Dat zal niet voor alle producten haalbaar zijn, maar gemiddeld wel. In Nederland zijn er al supermarkten die bepaalde productgroepen enkel nog biologisch aanbieden, bijvoorbeeld bij zuivel of alleen biologische bananen. Dat soort keuzes stuwt het marktaandeel in één keer omhoog. Als dit naar de toekomst doorzet, kunnen bepaalde producten zeer interessant worden voor de biologische teelt."

© Jannick Flach | AGF.nl

Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer