De Europese promotiecampagne 'Een handje zomer', die dit voorjaar van start ging, laat in haar eerste jaar veelbelovende resultaten zien, meldt de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO). De campagne richt zich specifiek op jongeren en promoot zachtfruit als gezond tussendoortje, met de nadruk op momenten rondom sport en actieve bezigheden.
© Godfer | Dreamstime
Om de jongere doelgroep te bereiken, worden sociale media, online platforms en (micro)influencers ingezet. Deze aanpak blijkt volgens NFO succesvol: het bereik van de campagne is groot en opvallend genoeg krijgen rode bessen en bramen meer aandacht dan vooraf verwacht.
Hoewel het nog te vroeg is om concrete cijfers te geven over de impact op de consumptie, wordt daar wel onderzoek naar gedaan. Voor telers en financiers is juist die effectiviteit richting de doelgroep een belangrijk aandachtspunt.
Acties in de supermarkt
Naast de online zichtbaarheid worden er ook stappen gezet op de winkelvloer. Binnenkort start een fysieke promotieactie bij SPAR, terwijl Jumbo een online campagne lanceert. Daarmee wordt de boodschap van 'Een handje zomer' direct onder de consument gebracht.
Telers kunnen zelf bijdragen aan de zichtbaarheid van de campagne. Hiervoor is een compleet pakket aan communicatiemiddelen beschikbaar, dat te vinden is in de EU Berries toolkit.
De campagne is een gezamenlijk initiatief van zes partners, waaronder de NFO, ZLTO en GroentenFruit Huis. De uitvoering ligt in handen van een projectteam met Paul Ras, Wilco van den Berg en Mark de Jong, ondersteund door Foodcabinet en onderzoeksbureau Markteffect. De financiering komt van diverse marktpartijen, waaronder Berrybrothers.
Structureel meer bekend
Met de combinatie van online promotie, fysieke acties en betrokkenheid vanuit de sector lijkt de Europese zachtfruitcampagne volgens de NFO een stevige basis te leggen om jongeren structureel meer bekend te maken met zachtfruit als gezond en aantrekkelijk tussendoortje.
Bron: NFO