Het Franse abrikozenseizoen zit er inmiddels op, en ook de perziken en nectarines maken zich op voor de laatste ronde. Tijd om de balans op te maken: hoe verliep het seizoen qua oogst, kwaliteit, vraag en samenwerking met de retail?
© AOP Pêches et Abricots de France
De Franse perziken en nectarines liggen nog enkele dagen in de schappen, de late rassen zelfs tot eind september. Waar het seizoen in 2024 nog startte met grote hoeveelheden en een lauwe vraag, zagen we in 2025 precies het tegenovergestelde: "Tot half juli renden we achter de perziken aan", vertelt Raphaël Martinez van telersorganisatie AOP Pêches et Abricots de France. "Er was weinig product beschikbaar, terwijl de vraag enorm was. Pas vanaf eind juli draaide het om: meer aanbod, maar een vraag die plots inzakte. En die dip hield aan tot eind augustus."
Niet alleen perziken, maar de hele AGF-sector kreeg te maken met een stagnerende consumptie in die periode. "Mogelijk speelde de politieke onrust een rol in het koopgedrag van de consument." Toch overheerst volgens Martinez het positieve gevoel: "Al met al mogen de telers spreken van een goed seizoen."
De omgekeerde situatie ten opzichte van vorig jaar is deels te verklaren door het weer: "In juni 2024 stonden we allemaal met een paraplu op het veld, terwijl we dit jaar in de hitte werkten. Dat warme weer zorgde voor meer trek in vers fruit, zeker omdat de kwaliteit uitstekend was en er weinig concurrentie uit Spanje kwam."
Aan de teeltkant zaten er wel wat haken en ogen aan het seizoen. "We weten nog niet precies waarom het volume achterbleef," aldus Martinez. "We moeten dat verder onderzoeken. Het kan aan van alles liggen: weersomstandigheden, jonge boomgaarden, regen tijdens de vruchtzetting, natuurlijke vruchtuitval, of zelfs te intensief dunnen."
Ook bij de abrikozen zijn de geluiden overwegend positief. Net als bij de perziken was het Spaanse aanbod beperkt, waardoor de Franse oogst beter tot zijn recht kwam. "De eerste helft van het seizoen liep als een trein tot eind juni. Daarna kwam de traditionele piekproductie."
Dit jaar werd die piek goed opgevangen dankzij de 'Quinzaine de l'Abricot', een promotiecampagne van twee weken die mogelijk zelfs wordt verlengd naar drie weken in de toekomst. "Telers waren enthousiast, en de retailers waarschijnlijk ook. We waren bang dat we te hoog of te laag zouden inzetten, maar uiteindelijk bleek het precies goed getimed."
Na een wat trage week 28 herstelde de afzet zich in de laatste fase van het seizoen. En dankzij lagere volumes in augustus bleef de abrikoos grotendeels gespaard van de consumptiedaling die andere fruitsoorten trof.
Voor meer informatie:
AOP Pêches et Abricots de France
[email protected]