De tuinbouw in Almería draait vooral om tomaten, courgettes, aubergines, paprika's en komkommers. Maar wie zich wil onderscheiden, moet zich specialiseren. Sommige bedrijven kiezen bewust voor andere rassen of een afwijkend oogstseizoen. Toch kampen alle telers met dezelfde problemen: gebrek aan water, extreme hitte en steeds hardnekkigere plagen.
Volgens veel ondernemers maakt het gedrag van de grote supermarktketens de situatie nog ingewikkelder, omdat zij nauwelijks rekening houden met de positie van de teler.
Tomafres, geleid door Manuel Sánchez, zet in op bijzondere tomatenrassen zoals de roze tomaat en de Coeur de Boeuf, die vooral in Frankrijk erg gewild is. "Ondanks de omstandigheden oogsten we nog steeds smaakvolle tomaten met een goede maat", vertelt Sánchez. Toch merkt hij dat rassen die eerst exclusief waren, inmiddels gemeengoed worden. "Daardoor wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden."
© Tomafres
De zomerteelt is extra zwaar door de hitte, nieuwe virussen en toenemende plagen. Daarbij komt de hoge prijs van water. In Níjar is het grondwater erg zout en dus beperkt bruikbaar. Telers moeten verschillende waterbronnen combineren: grondwater kost rond de 0,45 €/m³, ontzilt water 0,79 €/m³ en een andere bron 0,53 €/m³. "Je moet mixen, opslaan in bassins en slim verdelen", legt Sánchez uit.
De gevolgen van klimaatverandering zijn duidelijk zichtbaar. De oogsten van watermeloenen en meloenen in Almería, Murcia en Sevilla liepen dit jaar tegelijk, waarna ook La Mancha op de markt kwam. "Dat was funest", zegt Sánchez. "Meloenen zijn voor 7 cent per kilo van het land gehaald, pure wanhoop voor de telers. En in de supermarkt lagen ze voor €2,20 per kilo."
Volgens hem maken retailers de situatie nog zwaarder: "Als het moeilijk wordt, denken ze alleen aan hun eigen winstmarge. Telers beseffen vaak niet hoeveel macht ze zelf hebben. Als we vaker nee zouden zeggen, zouden de verhoudingen veranderen."
Met minima van 18°C en maxima tot 43°C ziet Almería nu temperatuurverschillen van 25 graden op één dag. "Bovendien maakt de droogtesituatie de planten extra kwetsbaar," legt Sánchez uit. Vooral trips richtte vorig jaar grote schade aan in paprika's, en dit seizoen lijkt nog erger te worden.
© Tomafres
Hoewel het Spaanse ministerie tientallen gewasbeschermingsmiddelen toestaat, accepteren de supermarktketens er slechts een paar. "Ze zijn strenger dan Brussel zelf. Je kunt geen tuinbouw bedrijven vanuit een kantoorbureau."
Sánchez zet ook vraagtekens bij de rol van commerciële afdelingen: "Als een verkoper alleen doet wat de inkoper van de supermarkt zegt, heb je aan een computer of AI genoeg. Een echte verkoper moet vechten voor zijn product."
Tomafres teelt en verkoopt jaarlijks ongeveer 1 miljoen kilo tomaten, courgettes en aubergines, vooral voor het premiumsegment van Spaanse en Europese supermarkten.
Voor meer informatie:
Manuel Sánchez (directeur)
Tomafres
Tel: +34 637 74 07 61 (Spanje)
[email protected]
www.tomafres.com