De Ecuadoraanse biologische banaan is bezig aan een stille opmars in Azië. Dankzij nieuwe vrijhandelsakkoorden krijgt het land nu eindelijk toegang tot markten als China en Zuid-Korea. Tot nu toe gingen alle exportbananen naar Europa en Noord-Amerika, maar daar komt verandering in.
De Aziatische markt biedt volgens exporteurs enorme kansen, vooral omdat consumenten daar steeds bewuster kiezen voor gezonde, natuurlijke en duurzame producten.
Galo Molina, commercieel directeur van bananenexporteur Marplantis, noemt dit jaar een kantelpunt. "We zijn pas begonnen met export naar China, maar het potentieel is gigantisch."
Lange tijd zat Ecuador in het nadeel door hoge invoerheffingen. Daardoor hadden landen als Mexico en Peru een flinke voorsprong in landen als Japan en Zuid-Korea. "Zij konden daar al jarenlang zaken doen tegen betere voorwaarden. Maar nu trekken we gelijk, en dat gaat ons veel opleveren."
© Diana Sajami | AGF.nl
Op dit moment gaat de helft van de export van Marplantis nog naar Europa, de andere helft naar Noord-Amerika. Toch verwacht Molina dat Azië in de nabije toekomst een flink deel van die afzet zal overnemen. "We moeten geografisch meer gaan spreiden, want de wereldmarkt wordt steeds grilliger. Azië biedt daarin een mooie uitweg."
De stap naar Azië is niet zonder risico's. Een van de grootste uitdagingen is de langere reistijd. Biologische bananen zijn kwetsbaarder dan gangbare bananen, omdat er geen chemische middelen worden gebruikt na de oogst. Dat verkort de houdbaarheid.
"Biologisch fruit is echt een ander verhaal dan conventioneel. Je moet er zorgvuldiger mee omgaan", legt Molina uit. Gelukkig helpen technologische verbeteringen en snellere vervoersdiensten om de kwaliteit beter te behouden tijdens de reis.
Wereldwijd groeit de interesse in biologische voeding, en ook in China en andere Aziatische landen winnen residuvrije producten terrein. Vooral onder jongere consumenten is er een groeiende vraag naar fruit dat puur en gezond is. "Dat biedt enorme kansen voor Ecuador", aldus Molina.
Tijdens de derde deelname aan Asia Fruit Logistica merkte Marplantis opnieuw hoe belangrijk persoonlijke contacten zijn in deze markt. "Chinese klanten letten erg op smaak en hoe het fruit eruitziet", vertelt Molina. "De presentatie moet top zijn, en de banaan moet lekker zoet zijn. Daar winnen of verliezen we het op."
© Valeria Ten | AGF.nl Voor meer informatie:
Galo Molina
Marplantis
Tel: +593 9 94796100 (Ecuador)
[email protected]
www.marplantis.com