De Peruaanse blauwe bessen-, citrus- en avocadoseizoenen bevinden zich op een cruciaal punt. Minder beschikbaar fruit, grillig weer en stevige wereldwijde concurrentie zorgen voor druk op prijzen, markten en strategieën. Toch zien veel Peruaanse exporteurs juist nu kansen, vooral in Oost-Azië, India en de VS. Ze zetten in op een bredere afzet en passen hun aanpak aan aan een steeds uitdagender speelveld.
Megui Investment bereidt op dit moment testzendingen blauwe bessen voor, per vliegtuig. "We dachten niet dat blauwe bessen het nieuwe goud zouden zijn, maar de vraag is enorm", zegt commercieel directeur Wilmer Jaime Peña. Vooral uit Oost-Azië en India komt veel belangstelling. "Daar willen we dit seizoen meteen op inspelen."
© Diana Sajami | AGF.nl
Megui is geen nieuwkomer. Het bedrijf exporteert al Hass avocado's naar Shanghai en verschillende citrussoorten – zoals Valencia sinaasappelen, Murcott mandarijnen en limes – naar de VS.
Peña benadrukt dat succes vaak draait om timing. Bij avocado's heeft Megui geleerd dat het belangrijk is om de juiste exportmomenten te kiezen. "Tussen december en maart zijn de prijzen goed. Daarna komt het grote volume van andere exporteurs en daalt de prijs. Eind augustus tot november is er nog een tweede kans, maar dan liggen de risico's hoger, bijvoorbeeld door variaties in het drogestofgehalte."
Toch loont het, want in die periode zijn de wereldmarktprijzen dit jaar zo'n 30% gestegen, vooral door een lager aanbod.
© Megui Investment
De situatie bij citrus ligt anders. De vraag is er nog steeds, maar het weer speelt parten. Door regen hebben sommige Valencia sinaasappelen een minder mooi uiterlijk gekregen. "De vlekken maken ze minder geschikt voor de versmarkt", legt Peña uit. Toch blijven september en oktober interessante maanden, vóór de Amerikaanse oogst begint.
Megui wil zijn positie versterken in China, de VS en Europa, maar kijkt ook nadrukkelijk naar India. "De vraag naar blauwe bessen groeit daar hard. Het is een markt die openstaat voor nieuwe producten, met veel potentie", zegt Peña.
Tot slot wijst hij op een vaak onderschat probleem: de keuze van de juiste klant. "Er zijn genoeg kopers, maar er zijn maar weinig goede betalers. En met bederfelijke waar is dat cruciaal. Je kunt beter minder verkopen aan betrouwbare klanten, dan risico lopen bij dubieuze afnemers."
Voor meer informatie:
Wilmer Jaime Peña
Megui Investment
Tel: +51 9940 65839 (Peru)
[email protected]
https://megui.com.pe/agroexportacion/