Een permanenete containerhub op Dutch Fresh Port kan een flinke impuls geven aan de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de logistiek. Dat blijkt uit een studie van adviesbureau Haskoning, waarvan de resultaten eind augustus zijn gepresenteerd. Het onderzoek is gefinancierd door de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard en Havenbedrijf Rotterdam.
© Kamonrutm | Dreamstime
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van de ervaringen met de tijdelijke reeferhub aan de Peterselieweg, gecombineerd met input van verladers en vervoerders op Dutch Fresh Port. De huidige hub telt 20 plaatsen met stroomaansluitingen voor gekoelde containers. Het voorkeursontwerp voor de definitieve hub gaat uit van 50 plekken, waarvan 20 met stroomvoorziening. Hiervoor is circa 7.000 vierkante meter nodig.
Voordelen voor transport en bereikbaarheid
Een containerhub maakt het mogelijk om ook buiten piekuren containers te vervoeren van en naar de Rotterdamse haven, waar de terminals 24/7 geopend zijn. Omdat bedrijven op Dutch Fresh Port niet altijd geopend zijn, voorziet het plan in een beveiligde truckparking. Containers kunnen daar veilig gestald en gekoeld worden, terwijl vervoerders profiteren van minder drukte op de weg en meer ritmogelijkheden binnen één dienst.
Volgens de studie kan de hub jaarlijks tot 30.000 vrachtwagenritten uit de spits halen. Dit levert niet alleen sneller en betrouwbaarder transport op, maar draagt ook bij aan een betere doorstroming bij regionale knelpunten, zoals de IJsselmondse Knoop.
Vervolgstappen
Tijdens de presentatie ontstond onder ondernemers en andere aanwezigen een levendige discussie over de plannen. De initiatiefnemers gaan nu samen met het bedrijfsleven werken aan verdere uitwerking en realisatie van de containerhub.
Bron: Dutch Fresh Port