Negen EU-lidstaten hebben gezamenlijk toegezegd dat ze de aanleg van laadinfrastructuur voor zware elektrische vrachtwagens gaan versnellen. Tijdens een bijeenkomst in Brussel presenteerde EU-commissaris voor Transport en Toerisme, Apostolos Tzitzikostas, het Clean Transport Corridor Initiative (CTCI). Het initiatief moet de uitrol van laadvoorzieningen langs belangrijke Europese goederencorridors, zoals de Scandinavian-Mediterranean Corridor en de North-Sea Baltic Corridor, flink versnellen. De verklaring is ondertekend door België, Denemarken, Duitsland, Litouwen, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zweden.
Volgens de betrokken ministers is het versnellen van de laadinfrastructuur cruciaal om de overgang naar emissievrije vrachtwagens te realiseren. Tegen 2030 wordt verwacht dat één op de drie nieuwe vrachtwagens emissievrij is, goed voor meer dan 400.000 voertuigen op Europese wegen. De huidige doelstellingen van de Europese Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) bieden slechts een minimum, waardoor extra laadpunten nodig zijn om de toenemende vraag langs drukke corridors op te vangen.
Op veel plekken nog onvoldoende capaciteit
Een belangrijke uitdaging is dat laadpools voor vrachtwagens veel elektriciteit verbruiken, terwijl het huidige net op veel plekken nog onvoldoende capaciteit biedt. Lange wachttijden voor aansluiting, trage vergunningsprocedures en hoge kosten voor netuitbreiding kunnen de uitrol vertragen. De lidstaten benadrukken dat nauwere samenwerking tussen netbeheerders, overheden en exploitanten van laadpunten noodzakelijk is om geschikte locaties te vinden, investeringszekerheid te creëren en projecten die Europese subsidies ontvangen sneller te realiseren. Daarbij wordt ook gekeken naar innovatieve oplossingen, zoals het gebruik van hernieuwbare energie en batterijopslag.
De betrokken landen willen laadinfrastructuur als strategische prioriteit behandelen binnen hun nationale vervoersbeleid en tegen maart 2026 een gezamenlijke roadmap presenteren. Hierin komen maatregelen voor het uitwisselen van best practices, het koppelen van nationale platforms en het monitoren van de voortgang. Het uiteindelijke doel is een naadloos netwerk van emissievrije vrachtwagenroutes langs het Europese TEN-T-kernnetwerk, waarmee transport niet alleen duurzamer, maar ook efficiënter en economisch aantrekkelijker wordt.
Concurrentiekracht van Europa
Met het Clean Transport Corridor Initiative benadrukken de EU-lidstaten dat een goed functionerend en emissievrij transportnetwerk kan bijdragen aan zowel de concurrentiekracht van Europa als aan groei, werkgelegenheid en klimaatdoelstellingen.
Bron: Mobility and Transport