Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AanZET-subsidie voor elektrische trucks stijgt naar 156 miljoen euro in 2026

De aanschafsubsidie voor zero-emissie trucks (AanZET) stijgt volgend jaar fors. Volgens de voorlopige begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt in 2026 zeker 156 miljoen euro beschikbaar gesteld, bijna 100 miljoen euro meer dan in 2025.

De extra middelen zijn bedoeld om de transitie naar elektrisch vervoer verder te versnellen, met speciale aandacht voor vrachtwagens en trolleytrucks. De AanZET-regeling biedt bedrijven financiële ondersteuning bij de aanschaf van voertuigen zonder uitstoot, waardoor zij sneller kunnen overstappen van diesel naar elektrisch vervoer.

Vrachtwagenheffing
De verhoging van het budget volgt op de invoering van de vrachtwagenheffing, waarvan de opbrengst voor 2026 wordt geraamd op 253 miljoen euro. Een aanzienlijk deel van dit bedrag wordt rechtstreeks toegewezen aan de verduurzaming van de vervoerssector, waaronder de AanZET-subsidie. De maatregel is onderdeel van een bredere strategie om transport te verduurzamen en de klimaatdoelstellingen van Nederland te halen.

Naast de subsidie voor elektrische vrachtwagens blijft de overheid ook investeren in trolleytrucks. Deze voertuigen rijden deels op een bovenleiding en kunnen een belangrijke rol spelen in het verminderen van lokale uitstoot in stedelijke gebieden. Volgens de begroting wordt verwacht dat de investeringen in trolleytrucks de komende jaren doorgaan, mede dankzij de hogere subsidiepot voor AanZET.

De verhoging van het AanZET-budget werd onlangs bevestigd in de Memorie van Toelichting bij de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook effectstudies over de vrachtwagenheffing wijzen erop dat de extra middelen een direct effect zullen hebben op de stimulering van elektrische vrachtwagens.

Emissievrije voertuigen aantrekkelijker
Bedrijven in de logistieke sector kunnen vanaf 2026 een beroep doen op de nieuwe subsidiebedragen. De regeling geldt voor zowel kleine als grote transportbedrijven en is bedoeld om de aanschaf van emissievrije voertuigen aantrekkelijker en financieel haalbaar te maken.

De extra subsidie wordt gezien als een belangrijke stap in de ambitie van Nederland om transportsectoren te verduurzamen en de CO₂-uitstoot fors te verminderen. Het Rijk verwacht dat de verhoging van de AanZET-subsidie in combinatie met de vrachtwagenheffing zal bijdragen aan een snellere overstap naar elektrisch vervoer.

Bron: Ministerie van Financiën

Gerelateerde artikelen → Zie meer