Acht Duitse opleggerfabrikanten hebben beroep aangetekend bij het Europees Hof van Justitie tegen Verordening (EU) 2024/1610. Deze wet schrijft sinds juli 2024 bindende CO₂-reductiedoelstellingen voor, ook voor opleggers – terwijl trailers zelf geen CO₂ uitstoten.
De fabrikanten (Fliegl, Kögel, Krone, Langendorf, Schmitz Cargobull, Schwarzmüller, System Trailers en Wecon) vertegenwoordigen samen meer dan 80% van de Duitse markt en 70% van de Europese markt. Volgens hen brengt de regelgeving niet alleen de klimaatdoelen in gevaar, maar ook transportefficiëntie en meer dan 70.000 banen.
Kritiek op VECTO-Trailer
Kern van de kritiek is de simulatietool VECTO-Trailer (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), waarop de CO₂-doelen zijn gebaseerd. Deze tool beloont theoretische aanpassingen, zoals een lager gewicht of een kleinere hoogte, zonder rekening te houden met de gevolgen in de praktijk. Volgens de fabrikanten leidt dat tot minder laadvolume, meer ritten en uiteindelijk hogere emissies.
"Een tool die CO₂-besparingen simuleert, terwijl er in werkelijkheid meer vrachtwagens op de weg zijn, druist in tegen de klimaatdoelstellingen", zegt woordvoerder Gero Schulze Isfort namens de acht bedrijven. "We hebben reële efficiëntiewinsten in het hele systeem nodig, geen gesimuleerde pseudo-oplossingen."
Boetes en kostenstijgingen
De verordening verplicht vanaf 2030 tot een reductie van 10% bij opleggers en 7,5% bij andere trailers. Worden die doelen niet gehaald, dan dreigen boetes van € 4.250 per voertuig per gram CO₂ per tonkilometer. Volgens de fabrikanten zouden de kosten daardoor tot 40% kunnen stijgen, wat veel middelgrote bedrijven economisch onhaalbaar maakt.
De groep vraagt om drie aanpassingen:
- Afschaffing van VECTO-Trailer.
- Een moratorium op boetes zolang de doelen technisch niet haalbaar zijn.
- Een correctiefactor waarbij nulemissietrekkers worden meegerekend.
Steun van brancheorganisatie
Ook brancheorganisatie VDA waarschuwt voor 'existentieel gevaar' voor de Europese opleggerindustrie. Hoewel de fabrikanten het klimaatakkoord van Parijs onderschrijven, benadrukken zij dat klimaatbescherming alleen kans van slagen heeft als die economisch haalbaar en technisch uitvoerbaar is.
Voor meer informatie:
Karin Funke-Rapp
GloNet Communications
Tel.: +49 176 62755085
[email protected]
https://www.glonetcommunications.com/