Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) kondigt een nieuwe stap aan in hun actieplan om de vraag naar biologische producten te stimuleren. Na succesvolle initiatieven in de retail, neemt het ministerie, na een eerder onderzoek naar de foodservice sector, nu een vervolgstap namelijk aanwezig zijn tijdens Gastvrij Rotterdam. Dit initiatief heeft als doel horecaondernemers te overtuigen van de voordelen van biologische producten op de menukaart.
© BuroBio
Groeikansen in de foodservice sector
Hoewel het aandeel van biologische producten in de foodservice sector momenteel slechts 1% bedraagt, ziet LVVN hier een enorm groeipotentieel. Eerder onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) ondersteunt deze visie en toont de duidelijke voordelen:
- Kwaliteit en smaak: Consumenten associëren biologische producten met een gevoel van kwaliteit en smaak, wat kan bijdragen aan een positieve eetervaring.
- Betalingsbereidheid: Een aanzienlijk deel van de consumenten (40%) is bereid meer te betalen voor biologische producten in restaurants.
- Relevantie voor doelgroepen: Generatie X en Millennials, de twee generaties die het meest buitenshuis eten, hechten veel waarde aan duurzaamheid en kwaliteit.
- Imago en personeel: Een duurzame menukaart met biologische producten verbetert het imago van de ondernemer en kan helpen bij het aantrekken van nieuw personeel. Dit is een belangrijk aspect in de huidige arbeidsmarkt.
Inspirerende kooksessies en expertadvies
Om ondernemers te inspireren en te informeren, organiseert het ministerie speciale kooksessies tijdens Gastvrij Rotterdam. Hier bereidt New Generation Chef Marta Marszal de lekkerste gerechten met biologische ingrediënten. Duurzaamheidsexpert Maartje Nelissen geeft tijdens deze sessies uitleg over de voordelen van biologisch en de redenen om het op de menukaart te zetten. Het Foodservice kanaal biedt de perfecte gelegenheid om het verhaal achter biologische producten te vertellen en in te spelen op thema's als smaak, kwaliteit en beleving. Daarnaast is de Smaakroute ontwikkeld, deze route leidt bezoekers langs verschillende standhouders met hun biologisch aanbod.
Biologisch, de nieuwe standaard in smaak?
Rodger Schoester, kwartiermaker biologisch voor foodservice bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), benadrukt het belang van deze stap: "De foodservice sector is cruciaal voor het stimuleren van groei van de biologische markt in Nederland. Naast een positieve impact op de biodiversiteit kiezen horecaondernemers ook voor biologische producten vanwege het gevoel van kwaliteit en smaak".
Uit een eerdere verkenning kwam Gastvrij Rotterdam als beurs naar voren waar onderzocht kan worden hoe marktpartijen geïnspireerd willen worden omtrent biologisch.
Actieplan: groei van biologische productie en consumptie
Met dit actieplan wil de Rijksoverheid het aanbod van en de vraag naar biologische producten in Nederland flink laten groeien. Het doel is een aandeel van 15% biologisch landbouwoppervlak in 2030. Dat betekent een verdrievoudiging van het areaal en het marktaandeel.
Voor meer informatie:
Joyce van den Bos & Natalie Oudenhoven
BuroBio
[email protected]
[email protected]
www.burobio.nl