Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michael Schmidt, Gemüsebau Schmidt:

"Na een goede start van het Duitse sperziebonenseizoen ging het helaas alleen maar bergafwaarts"

Het einde van de Duitse sperziebonenoogst voor dit jaar is in zicht. Michael Schmidt, teler in Lampertheim in het zuiden van Hessen, verwacht dat de vers geoogste sperziebonen nog een maand beschikbaar zullen zijn. Hij blikt terug op een wisselend seizoen: "In het begin van de oogst eind juni hadden we goede opbrengsten. Echter, tijdens de hitteperiode in juli moesten we rekening houden met wat verliezen in zowel kwantiteit als kwaliteit. Alles bij elkaar viel dat nog mee, waardoor we over het algemeen goede resultaten konden behalen."


Het grootste deel van de in Zuid-Hessen geteelde sperziebonen belandt via Pfalzmarkt in de schappen van Duitse supermarkten.

Het jaar 2025 zal echter de boeken ingaan als een relatief zwak seizoen. "Aanvankelijk waren zowel de verkoop als de prijsvorming goed, maar helaas kelderden de prijzen naarmate het seizoen vorderde. Over het geheel genomen zitten we ongeveer 20 procent onder het niveau van vorig jaar," vertelt Schmidt, die ook gewag maakt van de blijvend hoge teeltkosten. Tot het einde van het seizoen worden er geen verdere prijsdalingen verwacht.


Michael Schmidt tijdens een bedrijfsbezoek van FreshPlaza.de in de zomer van 2024. Hij teelt in totaal ongeveer zes hoofdvariëteiten.

Teeltcapaciteit aangepast aan dalende verkoop
Het merendeel van de in Zuid-Hessen geteelde sperziebonen vindt via Pfalzmarkt zijn weg naar Duitse supermarkten, terwijl een kleiner deel door het bedrijf zelf wordt afgezet, bijvoorbeeld op groothandelsmarkten. De voorkeur gaat meestal uit naar bonen met een diameter van 8-10 mm. Schmidt: "We blijven ons richten op export naar Europese buurlanden, vooral naar Frankrijk en Italië. Italië was dit jaar echter in staat om grotendeels te voorzien in zijn binnenlandse behoefte aan bonen. Ook was de vraag vanuit de industrie laag vanwege een overvloedig aanbod, waardoor er dit jaar geen alternatief verkoopkanaal was."

De zwakke bonenverkoop dit jaar ligt in lijn met de langetermijntrend, vervolgt Schmidt. "We merken dat de vraag naar Duitse sperziebonen afneemt. Dit komt waarschijnlijk ook omdat verse bonen worden gezien als een klassieke kookgroente, waardoor ze niet aansluiten bij de trend naar kant-en-klare producten. Na verschillende uitbreidingen in de afgelopen jaren hebben we dit jaar onze capaciteit verminderd. We overwegen zelfs een verdere inkrimping van het areaal voor volgend jaar."

Voor meer informatie:
Michael Schmidt
Gemüsebau Schmidt
In den Böllenruthen 12
68623 Lampertheim, Duitsland
[email protected]
www.schmidt-lampertheim.de

Gerelateerde artikelen → Zie meer