Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Buitenlandse vraag stuwt Siciliaanse biocitroenen omhoog

"De vraag naar biologische citroenen is groot", zegt Sergio Mazzara, mede-eigenaar van het Siciliaanse familiebedrijf Campisi Italia. "We groeien elk jaar in zowel volume als waarde." Die groei komt vooral uit het buitenland. In Italië blijft biologische citroen namelijk een nicheproduct, vooral te vinden in gespecialiseerde winkels. "Supermarkten pakken het hier veel minder groots aan dan in Noord-Europa."

"In andere landen kiezen supermarkten al jaren bewust voor bio", legt Mazzara uit. "Daar zijn bio-citroenen standaard aanwezig in de schappen, terwijl gangbare citroenen naar de achtergrond verdwijnen." Daardoor zet Campisi het overgrote deel van zijn citroenen in het buitenland af. In Sicilië is er nog altijd scepsis bij consumenten over biologisch, en dus blijft de doorbraak in de supermarkt uit.

© Campisi ItaliaMarco Mazzara, Felice Mazzare en Sergio Mazzara

"In het buitenland is het aanbod overzichtelijk: meestal drie soorten citroenen – twee biologische (los en verpakt) en één goedkopere conventionele variant. In Italië is het schap juist onoverzichtelijk, met allerlei herkomstlabels zoals Costa d'Amalfi, Interdonato Messina of Femminello del Gargano. Die variatie is mooi, maar zorgt voor verwarring en logistieke uitdagingen."

© Campisi Italia

Ondanks die rijke Italiaanse citroencultuur, zijn de prijzen de afgelopen drie jaar flink gezakt. Een belangrijke oorzaak is de massale import uit Spanje. "Dat land is 's werelds grootste citrusproducent en heeft zwaar ingezet op extreem productieve rassen, al zijn die vaak minder smaakvol. Het zorgt voor een overaanbod dat de prijzen onderuit haalt."

Ook aan de teeltkant wordt het steeds lastiger. Klimaatverandering en personeelstekorten maken het werk zwaarder. "In augustus werd bij Avola een hele oogst in enkele minuten weggevaagd door een hagelbui", vertelt Mazzara. "Daarom hebben we inmiddels 80 hectare aan citroenbomen beschermd met hagelnetten, net als ze al jaren doen in de appelteelt in Trentino."

Campisi Italia bestaat inmiddels al vier generaties. Vandaag de dag staat het bedrijf onder leiding van Sergio en Marco Mazzara, de kleinkinderen van de oprichter. Ze richten zich volledig op de citroen van Syracuse, een streekproduct met faam. Dankzij jarenlange ervaring en omschakeling naar biologische teelt zijn hun bomen sterk en leveren ze per stuk tot 140 à 150 kilo fruit op.

© Campisi Italia

Om te spreiden richt Campisi zich ook op verwerkte producten, met als paradepaardje het citroensap Polenghi Spinagallo. Dat wordt gemaakt van biologische Femminello citroenen van eigen teelt in Syracuse. Het sap is van hoge kwaliteit en wordt verkregen via een zachte persmethode, met lage opbrengst maar uitzonderlijke smaak. Het project is een samenwerking met het bekende merk Polenghi en draait nu drie jaar.

© Campisi Italia

Campisi verhandelt jaarlijks zo'n 25.000 ton biologische citroenen. Ongeveer 70% daarvan is bedoeld voor de versmarkt. Daarvan gaat 80% naar het buitenland, vooral naar grote supermarktketens. De resterende 30% wordt verwerkt tot sappen en etherische oliën. Die laatste zijn populair bij parfumhuizen over de hele wereld.

Voor meer informatie:
Campisi Italia s.s. Soc. Agr
Via Sant'Elia, 24
96100 Syracuse (SR) – Italië
Tel: +39 (0)931718155
[email protected]
www.campisitalia.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer