De vraag naar kiwi's zit al vijf jaar in de lift. Volgens Carlos Cruzat, voorzitter van het Kiwi Comité van Chili, komt dat vooral door veranderende eetgewoonten, zeker bij jongere generaties. Die letten steeds meer op gezondheid en welzijn. Kiwi's – rijk aan vitamine C en goed voor de spijsvertering – zijn na de coronapandemie uitgegroeid tot een populair 'functioneel' voedingsmiddel.
© Diana Sajami | AGF.nl
Chili is één van de grootste kiwi-exporteurs van het zuidelijk halfrond. Voor 2025 verwacht het land zo'n 140.000 ton te exporteren. Dat is een stuk minder dan de 230.000 ton van tien jaar geleden. De terugval komt vooral door ziektes als PSA en het Moria-virus, die veel boomgaarden hebben aangetast.
Toch biedt de huidige marktsituatie ook kansen. Ook in Europa, traditioneel een grote speler, heeft de teelt te lijden gehad onder dezelfde ziektes. Door dat tekort ontstaat er ruimte voor de Chileense kiwi.
Het Chileense Kiwi Comité richt zich nu actief op India, Brazilië, Mexico en de VS. In deze landen ligt de jaarlijkse consumptie nog onder de 0,5 kilo per persoon, een flink verschil met Europa, waar dat gemiddeld 2 tot 2,5 kilo is.
Met digitale campagnes, samenwerkingen met influencers en recepteninspiratie probeert Chili het fruit aantrekkelijker te maken voor nieuwe doelgroepen. Dat begint zijn vruchten af te werpen: naar Brazilië zijn de exportcijfers verdrievoudigd van 6.000 naar 18.000 ton, naar India ging de export van 800 ton naar 15.000 ton in tien jaar tijd en in de VS verdubbelde de importwaarde van 200 naar 400 miljoen dollar in vijf jaar.
Toch zijn er ook flinke uitdagingen. Het grootste struikelblok: hoe houd je kiwi's zes tot zeven maanden in topconditie? Dat is cruciaal om een stabiele aanvoer te garanderen in de periode dat het noordelijk halfrond nog niet oogst. "We moeten sterkere en gezondere vruchten telen", zegt Cruzat. "Zodat de kwaliteit op peil blijft, van het begin tot het einde van het seizoen."
Daarnaast moet ook de logistiek beter. Situaties waarin er tijdelijk geen voorraad is, kunnen funest zijn voor de continuïteit op internationale markten. Tot slot kijkt Chili ook naar Zuidoost-Azië. Nu komt daar het merendeel van de kiwi's nog uit Nieuw-Zeeland, maar die volumes zijn beperkt. Chili ziet hier veel ruimte om marktaandeel te winnen.
Voor meer informatie:
Carlos Cruzat
Frutas de Chile
Tel: +56 9 9825 4204
[email protected]
www.frutasdechile.cl