Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
JWM Asia

Zuid-Afrika voelt groeiende aanwezigheid Australisch citrus in Hongkong en China

JWM Asia's inkoop van citrus uit Zuid-Afrika loopt ten einde. De laatste zendingen naar China zijn onderweg; de late mandarijnen, Navels en Valencia's voor de verkoop tijdens het Midherfstfestival komen volgende week aan. De laatste schepen uit Zuid-Afrika brengen late Navels naar Hong Kong.

Door de kleinere citroenoogst in China is er een tekort ontstaan. Dat kan volgend jaar weer gebeuren, waardoor de prijzen voor Zuid-Afrikaanse citroenen sterk zijn gebleven.

Dit jaar zijn er minder Zuid-Afrikaanse easy peelers naar China gegaan dan vorig jaar. Chinese consumenten hebben minder te besteden en de verkoop gaat trager, aldus Dennis Pretorius, hoofd van JWM Asia's inkoopteam in Zuid-Afrika. "Tot eind augustus viel de afzet tegen, maar nu trekt de markt aan en hopen we op betere resultaten richting het Midherfstfestival."

© JWMAsia
Zuid-Afrikaanse late Navels zoals Witkrans en Cambria zijn premium variëteiten

Pretorius merkt op dat de eisen van hun Chinese klanten veranderen. Er wordt naast cosmetische kwaliteiten ook steeds meer waarde gehecht aan de eetkwaliteit. "Een opvallende trend is dat er een prijsverschil is van 20 tot 30 RMB (€2,37-€ 3,56) tussen fruit van topkwaliteit en gemiddeld fruit. Dat maakt in Zuid-Afrika een groot verschil."

Zuid-Afrikaanse variëteiten zoals Witkrans en Cambria, beide late Navels, worden als premium gezien, terwijl Midknights de favoriete Valencia's zijn. Dit onderscheid in variëteiten kenmerkt de Zuid-Afrikaanse citrusmarkt.

China is vooral een verwerkingsmarkt voor grapefruit geworden. Dit jaar is er nauwelijks grapefruit van klasse 1 naartoe gegaan. "De handel in grapefruit was aanvankelijk stabiel, maar tegen het eind van het seizoen kwam die opnieuw op gang toen verwerkende bedrijven merkten dat ze te weinig grapefruit hadden." Op dat moment waren de volumes echter grotendeels al op.

Australische citrus breidt uit
"Australië concurreert rechtstreeks met ons. In de afgelopen twee jaar hebben we in Hongkong gezien dat hun aanwezigheid is toegenomen. Voorheen richtte Australië zich vooral op de beter betalende markten zoals Vietnam, Japan of Korea, maar we zien nu steeds meer Australische producten in Hongkong. Een ander punt dat we opmerkten, is dat ze een deel van het fruit in kisten naar China hebben gestuurd."

Australisch fruit komt China binnen onder een vrijhandelsovereenkomst, terwijl op Zuid-Afrikaanse sinaasappels een invoerheffing van 11% geldt en op easy peelers 12%. Op Australisch fruit wordt geen sterilisatieprotocol toegepast, wat bovendien profiteert van een kortere vaartijd in vergelijking met Zuid-Afrikaans fruit.

© JWMAsia Zuid-Afrikaanse Midknight Valencia's verpakt in JWM Asia's Joytree merk

JWM Asia koopt ook appelen en peren van producenten in Grabouw en Ceres voor winkels in Vietnam en Singapore. Singapore is hun grootste afnemer van Zuid-Afrikaanse blauwe bessen, met een klein deel voor Hong Kong, maar Peru is een zware concurrent wanneer hun blauwe bessen op de markt zijn.

De toegang van Zuid-Afrikaans steenfruit tot China is momenteel onderwerp van bilaterale onderhandelingen, en JWM Asia bekijkt de kansen die er voor Zuid-Afrika op die markt zouden kunnen zijn, waar andere spelers uit het zuidelijk halfrond al actief zijn.

Voor meer informatie:
Dennis Pretorius
JWM Asia South Africa
Tel: +27 21 000 5120
[email protected]
https://jwmasia.com/

Gerelateerde artikelen → Zie meer