Blauwe bessen zijn momenteel de snelst groeiende categorie binnen het zachtfruit. Dit geldt zowel voor de veredeling als voor de consumptie. "We zien veel innovatie in de veredeling van blauwe bessen, wat resulteert in betere rassen," aldus Philip Symons van North Bay Produce. "Hoewel alle soorten zachtfruit zijn verbeterd, gaat de ontwikkeling bij blauwe bessen bijzonder snel." Dankzij deze effectieve veredeling is het nu mogelijk om nieuwe variëteiten wereldwijd te telen, waardoor consumenten het hele jaar door kunnen genieten van heerlijke blauwe bessen.
Consumentvriendelijk
De moderne gekweekte blauwe bessen zijn afkomstig van wilde gewassen. Tot voor kort werden ze in veel delen van de wereld nauwelijks vers gegeten. Wilde blauwe bessen zijn vaak klein, zacht en worden voornamelijk gebruikt in de verwerkende industrie. Door de ontwikkeling van rassen met meer suiker, grotere bessen en een betere smaak zijn ze veel aantrekkelijker voor consumenten geworden. Deze kenmerken, gecombineerd met hun status als ultiem gemaksvoedsel en superfood, hebben de consumptie in de loop der jaren enorm doen toenemen. Zowel in de traditionele als in eerder onontgonnen markten blijft de vraag groeien.
© North Bay Produce
Ontwikkelde versus opkomende markten
In het Verenigd Koninkrijk begon de populariteit van blauwe bessen halfweg de jaren 2000, en sindsdien is de consumptie per persoon daar verviervoudigd. Samen met Duitsland, Scandinavië en de Benelux, behoort het Verenigd Koninkrijk tot de markten met de hoogste consumptie. Ook in Zuid-Europese landen zoals Spanje en Portugal winnen blauwe bessen snel terrein, waar voorheen vooral aardbeien en frambozen populair waren. Volgens onderzoek van de Rabobank ligt het gemiddelde verbruik in de Europese Unie echter nog aanzienlijk lager dan in de VS, het VK en Duitsland, wat veel groeimogelijkheden biedt. Zelfs in een volwassen markt als Noord-Amerika ziet men een groei per capita. Grote landen zoals China en India beginnen nu pas blauwe bessen te ontdekken, wat wijst op een aanzienlijk onbenut potentieel daar.
Overzicht van de consumptie van blauwe bessen per capita voor bepaalde landen en regio's
© Raboresearch
Bron: RaboResearch, 2025
North Bay Produce is wereldwijd actief in de teelt en verkoop van blauwe bessen, waarbij ze de seizoenen volgen. "We telen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, Azië en Afrika, met als doel jaarrond topkwaliteit fruit te leveren aan onze markten in Noord-Amerika, Europa en Azië," legt Symons uit. Het bedrijf heeft ook een divisie in China, hoewel deze nog in opbouw is. De Chinese consument geeft de voorkeur aan eersteklas producten, waarbij fruit van hoge kwaliteit uit Peru en Chili wordt geïmporteerd. In India werken we samen met partners om blauwe bessen te telen onder ons premium label, Reserve®, en verkopen deze op de lokale markt die nog klein, maar groeiend is. Symons verwacht dat India zich in de komende jaren zal ontwikkelen, vergelijkbaar met China. In Afrika is de bessenmarkt nog in opkomst. "We telen in Marokko en Zuid-Afrika, maar verkopen daar nog geen bessen," aldus Symons.
© North Bay Produce
Consumptie houdt gelijke tred met vraag
Ondanks de wereldwijde productiegroei is er nog geen sprake van een overschot. "De stijgende consumptie loopt in de pas met de teelt, zowel in bestaande als in nieuwe markten." Door voortdurende kwaliteitsverbeteringen in de sector, gecombineerd met aanzienlijk consumptiepotentieel in sommige regio's, verwacht Symons dat de blauwe bessensector in de nabije toekomst evenwichtig zal blijven. "De sterke vraag in deze sector verrast me," zegt hij.
Fruit Attraction
Van 30 september tot 2 oktober zal North Bay Produce deelnemen aan Fruit Attraction in Madrid. "Op wereldschaal behoren de beurzen in Madrid en Berlijn tot de grootste voor ons, en we zijn daarbij met een groot team aanwezig." De timing van de beurs in Madrid is ideaal, niet alleen vanwege het klimaat, maar ook vanwege de perfecte timing voor Zuid-Amerikaanse telers, die op het hoogtepunt van het blauwe bessenseizoen zitten. Zin om ons team te ontmoeten? Kom langs bij stand 12C09 - Paviljoen P12.
© North Bay Produce
Voor meer informatie:
Philip Symons
North Bay Produce
[email protected]
www.northbayproduce.com