Rederijen zetten voortaan kunstmatige intelligentie (AI) in om gevaarlijke lading vroegtijdig te detecteren en zo scheepsbranden te voorkomen. Dit maakt onderdeel uit van het nieuwe Cargo Safety Program van de World Shipping Council (WSC), de internationale brancheorganisatie van container- en ro/ro-rederijen.
© Wanghanan | Dreamstime
Te veel tragische incidenten
Volgens de WSC zijn scheepsbranden momenteel op het hoogste niveau in meer dan tien jaar. Verkeerd of niet aangegeven gevaarlijke goederen veroorzaken meer dan een kwart van deze incidenten. "We hebben te veel tragische incidenten gezien waarbij verkeerd aangegeven lading heeft geleid tot catastrofale branden, soms met slachtoffers", aldus Joe Kramek, CEO van de WSC.
AI-gestuurde screening
Het Cargo Safety Program combineert AI-gestuurde screening met traditionele inspectiemethoden. Het systeem, gebaseerd op technologie van het Amerikaanse National Cargo Bureau, kan miljoenen boekingen in real time controleren op risicolading via trefwoordzoekopdrachten, handelspatronen en algoritmen. Vervoerders beoordelen de meldingen en voeren waar nodig gerichte fysieke inspecties uit.
Feedback-lus om te leren van incidenten
Het programma stelt ook gemeenschappelijke inspectienormen vast en creëert een feedback-lus om te leren van incidenten. Rederijen die deelnemen, vertegenwoordigen ruim 70% van de wereldwijde containercapaciteit.
Ongelukken voorkomen
Door AI in te zetten, wil de scheepvaartsector risico's vroeg signaleren en ongelukken voorkomen. Maar Kramek benadrukt dat het programma de verantwoordelijkheid van verladers om gevaarlijke goederen correct aan te geven niet vervangt. "Dat blijft het uitgangspunt voor veiligheid en is verplicht volgens internationaal recht."
Bron: World Shipping Council