Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijsniveau Chileense markt remt avocado-export naar Europa

De kersenexport draait voor het Chileense GLS Exports vooral om Azië, met China als absolute koploper. Maar de vorige oogst leverde een flinke realitycheck op. "Er werd simpelweg te veel verzonden. Veel exporteurs kwamen in de knel en moesten hun strategie herzien", vertelt Sofía Jeanneret van GLS Exports. "Dit jaar ligt de nadruk veel meer op kwaliteit. Wat vroeger zonder twijfel naar China ging, blijft nu vaker gewoon thuis. Alleen topkwaliteit gaat nog die kant op."

© GLS Exports

Voor druiven ziet het plaatje er anders uit. De Aziatische vraag neemt af, en de groeimogelijkheden zijn daar nu beperkter. Ook het weer helpt niet mee. "Een recente vorst in Chili kan de oogst van meerdere fruitsoorten flink raken. Daar komen nog de hoge transportkosten bij, en de stevige concurrentie uit andere landen. In onze sector telt alles mee: het weer, de logistiek, de marktvraag, de concurrentie. Fruit is een product met veel variabelen", legt Jeanneret uit.

Voor blauwe bessen is Zuid-Korea een opvallende afzetmarkt. Chileense blauwe bessen worden er gewaardeerd om hun zoete smaak en goede maatvoering. "Maar het is ook een kritische markt, de lat ligt hoog. Alles moet kloppen, van de verpakking tot de rijpheid. Je kunt je geen slordigheden veroorloven."

© GLS Exports

Bij avocado's richt GLS zich vooral op Europa. Toch ontstaat er in eigen land steeds meer concurrentie voor de exporteurs. "De Chileense consument betaalt tegenwoordig prima prijzen. Dat maakt het voor ons lastiger om voldoende volume beschikbaar te houden voor de export", zegt Jeanneret.

Ondanks alle uitdagingen blijft GLS Exports positief. Ze zijn al ruim 25 jaar actief in de internationale fruitexport en blijven geloven in hun aanpak. "Als je kwaliteit levert, volgt de markt vanzelf", besluit Jeanneret.

Voor meer informatie:
Sofía Jeanneret
GLS Exports
Tel: +56 9 770 86883 (Chili)
[email protected]
www.gls.cl

Gerelateerde artikelen → Zie meer