De kersenexport draait voor het Chileense GLS Exports vooral om Azië, met China als absolute koploper. Maar de vorige oogst leverde een flinke realitycheck op. "Er werd simpelweg te veel verzonden. Veel exporteurs kwamen in de knel en moesten hun strategie herzien", vertelt Sofía Jeanneret van GLS Exports. "Dit jaar ligt de nadruk veel meer op kwaliteit. Wat vroeger zonder twijfel naar China ging, blijft nu vaker gewoon thuis. Alleen topkwaliteit gaat nog die kant op."
© GLS Exports
Voor druiven ziet het plaatje er anders uit. De Aziatische vraag neemt af, en de groeimogelijkheden zijn daar nu beperkter. Ook het weer helpt niet mee. "Een recente vorst in Chili kan de oogst van meerdere fruitsoorten flink raken. Daar komen nog de hoge transportkosten bij, en de stevige concurrentie uit andere landen. In onze sector telt alles mee: het weer, de logistiek, de marktvraag, de concurrentie. Fruit is een product met veel variabelen", legt Jeanneret uit.
Voor blauwe bessen is Zuid-Korea een opvallende afzetmarkt. Chileense blauwe bessen worden er gewaardeerd om hun zoete smaak en goede maatvoering. "Maar het is ook een kritische markt, de lat ligt hoog. Alles moet kloppen, van de verpakking tot de rijpheid. Je kunt je geen slordigheden veroorloven."
© GLS Exports
Bij avocado's richt GLS zich vooral op Europa. Toch ontstaat er in eigen land steeds meer concurrentie voor de exporteurs. "De Chileense consument betaalt tegenwoordig prima prijzen. Dat maakt het voor ons lastiger om voldoende volume beschikbaar te houden voor de export", zegt Jeanneret.
Ondanks alle uitdagingen blijft GLS Exports positief. Ze zijn al ruim 25 jaar actief in de internationale fruitexport en blijven geloven in hun aanpak. "Als je kwaliteit levert, volgt de markt vanzelf", besluit Jeanneret.
Voor meer informatie:
Sofía Jeanneret
GLS Exports
Tel: +56 9 770 86883 (Chili)
[email protected]
www.gls.cl