Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europese interesse in Ecuadoraans dragonfruit niet meer alleen vanuit Aziatische gemeenschappen"

Ecuadoraans geel dragonfruit weet zich goed te handhaven op de internationale markt. Dankzij de hoge kwaliteit, de beschermde herkomstbenaming van Palora en steeds modernere teeltmethodes blijft de vrucht aantrekkelijk voor afnemers. De Verenigde Staten en Azië zijn nog steeds de grootste afnemers, maar ook landen als Peru en in mindere mate Europa bieden groeikansen. "Ons dragonfruit springt eruit door zijn zoetheid en goede houdbaarheid", aldus het team van Pitafresh.

© Pitafresh

Vanuit het teeltgebied Palora levert het bedrijf tussen oktober en april fruit. Maar de ambitie ligt hoger: het hele jaar door leveren. "We zijn van acht maanden naar vrijwel permanente oogst gegaan", vertelt directeur Jorge Luis Hidalgo. "Waar we vroeger zo'n 20.000 kilo per hectare haalden, zitten we nu op 45.000 tot 50.000 kilo. Het is echt intensieve teelt." Innovaties zoals LED-belichting en moderne fertigatiesystemen spelen hierin een grote rol.

De export verloopt via verschillende kanalen. De VS ontvangt zowel zee- als luchtvracht. Voor Zuidoost-Azië, met China en Hongkong voorop, wordt vooral luchttransport ingezet. Peru is een belangrijke afnemer in Zuid-Amerika. "Peru heeft zelf ook teelt, maar kan de binnenlandse vraag nog lang niet aan. Wij vullen dat gat op", legt Hidalgo uit.

© Pitafresh

Een belangrijk voordeel voor Ecuador is de herkomstbenaming Palora. "Dat is ons handelsmerk. Ons dragonfruit scoort hoger op Brix en blijft langer goed in de winkel. Daarmee onderscheiden we ons van de rest", stelt hij. Ook het klimaat werkt mee. Doordat Ecuador geen uitgesproken seizoenen kent, kan er fruit geleverd worden in periodes waarin andere landen stilvallen.

Toch is er ook tegenwind. Zo betalen exporteurs 15% invoerrechten op de Amerikaanse markt, wat de prijs voor consumenten daar opdrijft. "Uiteindelijk draait de consument daarvoor op", aldus Hidalgo. De vraag blijft echter stabiel en de prijsvooruitzichten voor het komende seizoen zijn beter dan vorig jaar.

© Pitafresh

Op logistiek gebied ondervindt Pitafresh zelf weinig problemen. "We hebben goede toegang tot zeevracht voor de VS, luchtvracht voor Azië en Europa, en wegtransport naar Peru. In Europa groeit de interesse langzaam. Voorlopig blijft het een nichemarkt, vooral onder Aziatische gemeenschappen. Maar dankzij de smaak en voedingswaarde weet dragonfruit ook daar steeds meer mensen te overtuigen", besluit hij.

Voor meer informatie:
Jorge Luis Hidalgo
Pitafresh
Tel: +593 983 481 153 (Ecuador)
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer