© FX Logistics"De ligging van Zimbabwe biedt een goede mogelijkheid om bessen te leveren wanneer Polen klaar is," zegt Huub Riemslag van FX Logistics, de Zimbabwaanse divisie van de Nederlandse Airflo-groep, die ook actief is in Nairobi, Amsterdam en Dubai. "De Peruaanse blauwe bessen zijn nog niet volledig op gang gekomen en Zuid-Afrika is nog bezig met opschalen. Dit is een goed moment om bessen te verkopen."
Blauwe bessen zijn volgens Riemslag inmiddels de belangrijkste exportproducten van Zimbabwe, waarbij ze zelfs de verse snijbloemen hebben overtroffen. FX Logistics, een gespecialiseerd expeditiebedrijf in Zimbabwe, richt zich op de export van uiterst bederfelijke tuinbouwproducten. Met hun gekoelde opslagfaciliteiten op de luchthaven van Harare, die al 25 jaar operationeel zijn, bieden zij een betrouwbare infrastructuur voor de export van verse producten.
Rechts: blauwe bessen verpakt voor zeevracht
"De blauwe bessenteelt is exponentieel toegenomen, maar de Zimbabwaanse markt is nog steeds in ontwikkeling en zoekt naar de beste variëteiten om verschillende markten optimaal te bedienen. De opbrengsten van de teeltbedrijven worden verbeterd naarmate telers hun oogsttechnieken verfijnen. Sommige oudere gewassen worden vervangen door nieuwe, vroege rassen."
E-commerce Dubai-Hongkong holt route Afrika-EU uit
"Dit jaar hebben we opnieuw luchtvrachtboekingen voor blauwe bessen naar de EU gekregen, maar in plaats van de charters van vorig jaar die het zachtfruit rechtstreeks naar Amsterdam vlogen, gaat het dit jaar via Zuid-Afrika met vrachtvliegtuigen en passagiersvluchten."
Luchtvracht naar de EU is echter duur vanuit Harare. Dit komt deels doordat luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten hun toestellen nu vaak vullen met vracht uit Azië, vanwege verstoringen in de zeevracht over de Rode Zee. Daarnaast hebben de winstgevende e-commerce-routes via Dubai naar Hong Kong luchtvrachtmaatschappijen zoals KLM/Martinair weggehaald uit de markt.
Zeevracht wint ook aan populariteit, vooral vanwege de kostenbesparingen en de duurzaamheidsdoelen van Europese supermarkten. Als gevolg van de hoge luchtvrachtkosten naar de EU, wordt de meerderheid van de blauwe bessen nu naar het Midden-Oosten en het Verre Oosten vervoerd.
© FX Logistics
Prijzen onder druk
"Het peulenseizoen was dit jaar minder sterk dan voorgaande jaren," vertelt hij. "Prijzen in de EU en het VK stonden onder druk door de vroege aanvoer van peulen uit andere markten, waardoor de Zimbabwaanse peulen eerder dan normaal van luchtvracht naar zeevracht overgingen.
"Onze activiteiten zijn seizoensgebonden, met bessen en peulen die het seizoen domineren. Buiten deze periodes verwerken we andere tuinbouwproducten uit de zomer van het zuidelijk halfrond. We staan ook open voor het verwerken van andere temperatuurgevoelige, bederfelijke producten. Zimbabwe is een kleinere markt in vergelijking met onze activiteiten in Kenia of Nederland. Hoe groter het volume dat we vervoeren, hoe gunstiger de tarieven die we de telers kunnen bieden. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor het vervoer van bederfelijke producten uit Zimbabwe te bespreken."
© FX Logistics
Het kantoor van FX Logistics op het Robert Gabriel Mugabe International Airport, Harare
Voor meer informatie:
Huub Riemslag
FX Logistics Zimbabwe
Tel: +263 24 2575220
[email protected]
www.airflo.nl