Van de zeven grote Europese truckfabrikanten liggen er vijf op koers om de CO₂-uitstoot terug te dringen volgens de opgelegd richtlijnen. Dat meldt het vakblad TTM op basis van analyse van International Council on Clean Transportation (ICCT). Scania en Volvo Trucks: hebben de reductiedoelen al gehaald. Renault Trucks, DAF en MAN liggen op koers. Voor Daimler Truck en Iveco is het nog een uitdaging om aan de richtlijnen te voldoen.
© Lougassi Gilles | Dreamstime
Volvo en Scania voldoen al sinds 2023
Volvo en Scania zijn hierin dus de koplopers. Beide bedrijven voldoen al sinds 2023 aan de nieuwe richtlijn. Volvo voert de elektrische markt aan, het bedrijf registreerde vorig jaar ruim 1.350 elektrische voertuigen, goed voor 3,2 procent van de verkopen in de gereguleerde categorieën. Ook Scania voldoet al sinds 2013 aan de eisen, al benadrukt CEO Christian Levin dat de uitdaging voor de sector nog groot blijft.
Op koers dankzij credits
Renault Trucks en DAF lijken de doelstelling te halen, maar dat komt vooral doordat ze zogenoemde 'credits' kunnen gebruiken die zijn opgebouwd door eerdere overprestaties tussen 2019 en 2023. MAN profiteert bovendien van de mogelijkheid om zijn resultaten te bundelen met Scania binnen de TRATON Group.
Daimler: vijf procent boven de norm
Voor Daimler Truck, met een marktaandeel van bijna 20 procent in de EU, is de opgave groter. Het bedrijf zit met de gemiddelde CO₂-uitstoot nog zo'n vijf procent boven de norm. Om dat verschil te overbruggen, moet Daimler het aandeel zero-emissietrucks in de verkoop verhogen van 2 naar 3,4 procent, gecombineerd met verdere verbeteringen in dieseltechnologie.
Grootste achterstand voor Iveco
Iveco heeft de grootste achterstand. Het merk, goed voor 12 procent marktaandeel, verkocht in 2024 slechts 16 elektrische trucks. Mede daardoor ligt de gemiddelde CO₂-uitstoot meer dan twaalf procent boven de vereiste norm. Om in 2025 alsnog te voldoen, zou Iveco zo'n 450 elektrische trucks moeten verkopen – een forse versnelling ten opzichte van de huidige volumes.
Eerste stap, maar grotere uitdagingen volgen
Volgens ICCT-onderzoeker Eamonn Mulholland toont de analyse aan dat de meeste fabrikanten de doelstellingen voor 2025 kunnen halen. Voor de achterblijvers zijn er volgens hem realistische routes om de kloof te dichten, bijvoorbeeld door nieuwe technologie of het benutten van flexibiliteiten. "Europa's truckindustrie is daarmee goed gepositioneerd om de eerste CO₂-mijlpaal te halen," zegt Mulholland tegen TTM.
Toekomstige reductiedoelen aanzienlijk strenger
Toch waarschuwen experts dat de echte uitdagingen nog komen. In 2024 werden in de EU 8.200 zero-emissietrucks verkocht, goed voor 2,5 procent van de markt. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van 0,7 procent in 2022, maar nog ver verwijderd van de groei die nodig is om toekomstige reductiedoelen te halen. De volgende stappen zijn aanzienlijk strenger: een reductie van 45 procent in 2030, 65 procent in 2035 en 90 procent in 2040.
Druk op fabrikanten neemt toe
De komende jaren zal de druk op fabrikanten daarom verder toenemen om te investeren in elektrische en andere zero-emissietechnologieën. Voor de transportsector betekent dit dat de overgang naar duurzamer wegvervoer nu pas echt begint.
Bron: TTM