De avocadosector maakt een bewogen periode door. Ondanks dat de vraag na de zomervakantie weer aantrekt in Frankrijk, blijven de prijzen onder druk staan. Dit komt vooral door het grote aanbod. "Peru heeft dit jaar maar liefst 33% meer volume geleverd dan vorig seizoen", legt François Bellivier van Capexo uit. "En dan hebben we het nog niet over andere leveranciers zoals Zuid-Afrika en Kenia, die in de zomermaanden ook flinke hoeveelheden op de Europese markt hebben gebracht."
De prijzen zitten daardoor muurvast op het niveau van twee jaar geleden, terwijl de prijzen van vorig jaar voorlopig buiten bereik lijken. "In juni liep de afzet in Frankrijk nog goed, maar vanaf half juli zakte die plots flink in door de vakantieperiode. Nu in september trekt de vraag weer aan, maar het is niet genoeg om de prijzen weer op niveau te krijgen."
© Capexo
Italië rukt op als groeimarkt voor avocado's
Frankrijk is nog steeds een van de grootste avocado-eters van Europa, maar andere landen zijn in opmars. "Waar vroeger vooral Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de Europese markt domineerden, heeft Duitsland inmiddels het stokje overgenomen als grootste afnemer", vertelt Bellivier.
Ook in Zuid-Europa wordt de avocado steeds populairder. Met name Italië kent een opvallend snelle groei. "Italianen begonnen van ver, met een lage consumptie per hoofd van de bevolking. Maar de groei is spectaculair. Als ze dit tempo vasthouden, kan Italië uitgroeien tot een belangrijke afzetmarkt. Dat zou gunstig zijn voor een betere spreiding van het Europese aanbod."
Israël mogelijk in de gevarenzone
Het Peruaanse seizoen loopt nog tot halverwege oktober. Daarna komt het Middellandse Zeegebied in beeld, met Israël en Marokko als vroege aanbieders. "Israël komt waarschijnlijk eind oktober op de markt, gevolgd door Marokko met een kleine maand voorsprong op voorgaande jaren", zegt Bellivier. "Die vroege start komt vooral door nieuwe aanplantingen en moderne teelttechnieken."
Toch hangt er een grote vraag boven de markt: hoe zal de retail omgaan met avocado's uit Israël? "Bij mango's zagen we al dat consumenten massaal de Israëlische herkomst meden. Dat seizoen hebben we met moeite kunnen afsluiten. Als supermarkten straks ook avocado's uit Marokko, Spanje, Colombia en Chili kunnen aanbieden – allemaal actief in de wintermaanden – dan zou het zomaar kunnen dat ze Israël links laten liggen. En dat zou het voor Israël bijzonder lastig maken om hun product kwijt te raken."
Voor meer informatie:
François
© Capexo Bellivier
Capexo
Tel: +33 1 41 73 23 00 (Frankrijk)
[email protected]
www.capexo.fr