Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Isolcell

Italiaanse bewaartechnologie gaat wereldwijd

De afgelopen maanden waren bijzonder dynamisch voor het Italiaanse Isolcell, specialist in bewaartechnologie voor groenten en fruit. Volgens sales manager Tito Spaldi heeft het bedrijf flink aan de weg getimmerd in verschillende regio's en op meerdere vlakken.

"Zoals altijd waren we wereldwijd actief", vertelt Spaldi. Vooral in het Midden-Oosten zette het bedrijf belangrijke stappen. In Italië en de rest van Europa draaiden er een aantal spraakmakende projecten.

Eén van de hoogtepunten is de samenwerking met de Universiteit van Bologna. Daar werden 16 testcellen geplaatst voor onderzoek naar het bewaren van peren, appelen en zomerfruit in een dynamisch gecontroleerde atmosfeer. Volgens Spaldi een cruciale stap in de zoektocht naar nieuwe bewaartechnieken.

© ISOLCELL S.p.A.

Voor Agrintesa, een grote speler in de sector, bouwde het bedrijf het grootste Italiaanse bewaarsysteem voor gele kiwi's. "Met 44 bewaarunits is dit een nieuwe mijlpaal in de sector. Daarnaast lopen er ook projecten in andere belangrijke fruitlanden zoals Nieuw-Zeeland en Australië, met name gericht op appelen en peren", vertelt Spaldi.

Een belangrijk thema waar Isolcell zich mee bezighoudt, is de veranderende rol van technologie in de opslagfaciliteiten. Spaldi ziet dat jongere generaties het stokje overnemen in de sector. Zij werken steeds vaker met data, digitale tools en AI-systemen, in plaats van enkel te vertrouwen op de ervaring van koeltechnici.

De nieuwe oplossingen van Isolcell maken het mogelijk om data te verzamelen, analyseren en delen, waardoor problemen sneller gesignaleerd worden en de kwaliteit van de opslag verbetert. Geen overbodige luxe, zeker nu extreme weersomstandigheden steeds meer invloed hebben op de houdbaarheid en kwaliteit van AGF-producten.

© ISOLCELL S.p.A.

Meer zichtbaarheid door beurzen en sponsoring
Naast de commerciële en technologische activiteiten, zet Isolcell ook in op internationale zichtbaarheid via beurzen en samenwerkingen. Zo was het bedrijf in juni aanwezig op de Interpera in België, in mei als Platinum Sponsor op de CAMA Conference in Washington (VS) en volgende week, ook als sponsor, op het congres Postharvest Management of Mediterranean Crops (Postharvestmed) in Palermo (Italië).

© ISOLCELL S.p.A.

© ISOLCELL S.p.A.

Azië in opkomst
Ook de Aziatische markt komt snel in beweging. Tijdens de Asia Fruit Logistica in Hongkong viel het Spaldi op dat de vraag toeneemt en koudeketens steeds belangrijker worden. Landen die voorheen vooral markten in openlucht hadden, investeren nu in moderne koel- en opslagfaciliteiten, mede door de groeiende waarde van tropisch fruit zoals mango, avocado en papaja.

"De beurs in Hongkong was sterk bezet, vooral door Chinese bedrijven", aldus Spaldi. "Er werd echt zaken gedaan. Geen toeristen, alleen professionals met duidelijke doelen", aldus Spaldi. Ook buiten de beursvloer vonden veel zakelijke ontmoetingen plaats, wat volgens Spaldi laat zien hoe dynamisch deze regio is.

© ISOLCELL S.p.A.

Op naar Fruit Attraction in Madrid
De volgende halte is de Fruit Attraction in Madrid. Na een paar jaar afwezigheid is Isolcell weer van de partij met een eigen stand en een team van drie vertegenwoordigers. "We zijn terug, mede omdat klanten aangaven ons te missen", zegt Spaldi.

Er worden geen nieuwe producten gepresenteerd, maar de focus ligt op een nieuwe bedrijfsfilm, die de technologie van Isolcell op een laagdrempelige manier uitlegt aan markten waar het merk nog relatief onbekend is. "Een sterke visuele presentatie is tegenwoordig essentieel. Alleen brochures volstaan niet meer", besluit Spaldi.

Isolcell is op de Fruit Attraction 2025 te vinden op stand 10G38.

Voor meer informatie:
Isolcell SpA
via A. Meucci, 7
39055 Laives (BZ) – Italië
Tel: +39 (0)471 954050
www.isolcell.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer