Tholen - Wil je de consumptie van groenten en fruit laten groeien, dan moet er een herwaardering komen voor seizoensfruit. Volgens Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute is de aandacht voor Europese seizoensproducten, en in het bijzonder druiven, in de retail de laatste jaren sterk teruggelopen.
© Belgian Fresh Food InstituteJan inspecteert druiven in Italië
"Dat is een spijtige zaak, want het fruit is dan steeds het lekkerste van smaak binnen zijn seizoen. Ook de prijs is dan voordeliger dan buiten het seizoen," benadrukt hij.
© Belgian Fresh Food Institute
België was lange tijd hét land waar de mooiste Italiaanse druiven naartoe gingen. "Vroeger zag je binnen Belgische retailers nog de betere merken zoals Orchidea, Giuliano, Imperatore enzovoort. We zijn nu volop in het seizoen van de mooie goudgele Italia druif met die fijne muscaatsmaak."
© Belgian Fresh Food Institute
Jan heeft als voormalig inkoper voor retail veel ervaring als het gaat om in- en verkoop. "Jaarlijks bezochten we de productie in Puglia en was het duidelijk dat de mooiste en lekkerste druiven naar België kwamen. In Nederland hebben we nooit veel de lekkere druiven met pit in de verkoop gezien."
© Belgian Fresh Food Institute
Pitloos wint terrein, ten koste van smaak en kennis
Dat er tegenwoordig in België minder druiven worden verkocht in het seizoen, komt volgens Jan door de opkomst van pitloze druiven. "Daardoor verkopen we juist minder druiven binnen het seizoen."
© Belgian Fresh Food Institute
"Nochtans zijn de druiven met pit lekker en bijzonder gezond omdat ze veel polyfenolen bevatten, en dat vergeten we teveel", aldus Jan. "Wil je als klant nu nog de lekkere en mooie Italiaanse druiven met pitjes (met veel polyfenolen) kopen dan ga je best naar de markt of speciaalzaak."
© Belgian Fresh Food Institute
"Die hebben vaak ook nog de Belgische topdruif LeopoldIII. Ze is bijzonder mooi, lekker en gelukkig heeft ze ook pitjes. Maar ze is duur en dus niet voor iedereen bereikbaar."
© Belgian Fresh Food Institute
Stielkennis behouden
Een andere deel van de verklaring ligt volgens Jan bij de veranderende inkoopstructuren in de retail. "Retailers hebben zelf nog weinig eigen aankopers fruit", aldus Jan. Om de kennis rond druiven levend te houden, ontwikkelde hij een speciale brochure 'Opleiding voor druiven'. Deze brochure bevat in- en verkooptips.
© Belgian Fresh Food Institute
"Belangrijk is om als winkelier het antwoord te kunnen geven op de vraag of het tijd is om druiven te verkopen en niet afhankelijk te zijn van een leverancier. Die houdt vooral rekening met zijn eigen rendement en omzet. Een goede productkennis is nodig om te kunnen vaststellen of uw leverancier wel echt verse druiven heeft geleverd."
Klik hier om de brochure Opleiding voor druiven te downloaden.
"Deze brochure heeft veel tijd gevraagd. Ik ben speciaal naar Puglia toe getrokken met mijn vrouw Rita om foto's te maken", besluit Jan. Hieronder nog enkele foto's die Jan maakte.
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
© Belgian Fresh Food Institute
Voor meer informatie
Jan Prinsen
Belgian Fresh Fruit Institute
Lucien Reychlerstraat 53
9250 Waasmunster, België
[email protected]
www.belgianfreshfoodinstitute.be