Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een winkel vol onweerstaanbare vondsten"

Hof van Heusden breidt verder uit

Tholen - Sinds 2023 staat Hof van Heusden bekend als de Beste Foodspecialiteitenwinkel van Brabant en afgelopen jaar behaalde ze de 3e plaats van Nederland. De winkel ontwikkelde zich van traditionele groentewinkel tot complete foodspeciaalzaak met een indrukwekkend aanbod.

© Toonen Winkelinterieurs

De keuze voor kwaliteit en smaak loopt als rode draad door hun manier van werken. "Ik ga niet voor volume, maar voor kwaliteit. Klanten waarderen dat", vertelt Theo Nieuwenhuis, die samen met zijn vrouw Petri een kleine groentewinkel uitbouwden tot een zaak waar klanten "nauwelijks kunnen weglopen zonder iets bijzonders te hebben gevonden wat men gewoon wil proberen."

© Toonen Winkelinterieurs

Het assortiment strekt zich uit van bijzondere groenten en fruit tot delicatessen, kaas, noten, wijnen, en zelfs zo'n 40 smaken zelfgemaakte vruchtenjam. "Ik sta nu voor een toonbank met alleen al 120 soorten salades, olijven en tapenades. Kijken we naar één van de andere toonbanken dan vinden we daar ruim 40 soorten vers vlees, 40 soorten kant-en-klaar maaltijden, verse soepen en nog veel meer. Ook vormt de wand met chocolade, noten en zuidvruchten een indrukwekkend geheel. Met ruim 500 verschillende soorten weten we ons absoluut te onderscheiden." Maar de roots in de AGF zijn zeker niet ondergesneeuwd geraakt. "Alles wat je kunt bedenken aan groente en fruit ligt bij ons. Van een simpele tomaat tot de meest exotische soorten. Klanten kunnen bij ons echt voor alles terecht."

© Toonen Winkelinterieurs

Een vrucht van €85
Soms leidt dat tot opmerkelijke momenten. Zo verkocht Hof van Heusden onlangs twee guanábana's, van maar liefst €85 per stuk. "Dat waren klanten die ze nergens konden vinden, maar ze per se wilden hebben vanwege de gezondheidseigenschappen," vertelt Theo. "Ik belde mijn vertegenwoordiger bij Postuma en die zei: 'Op dit moment hangt de vrucht nog in Ecuador aan de boom, maar morgen kan hij hier zijn.' Dag A besteld, dag B bij Postuma en dag C bij ons in de winkel. Dat is toch prachtig."

© Toonen Winkelinterieurs

De korte lijnen met leverancier Postuma zijn volgens hem cruciaal. "Hun vertegenwoordiger kijkt mee met mijn bestellingen. Soms belt hij: 'Je hebt sinaasappels gekozen, maar ik heb betere staan.' Dan weet ik zeker dat ik altijd topkwaliteit krijg."

© Toonen Winkelinterieurs

Van groentewinkel naar foodspeciaalzaak
Twintig jaar geleden zette Theo zijn eerste stappen in het vak, en tien jaar geleden verhuisde hij naar een pand van 300 m², vergelijkbaar met een kleine supermarkt. "Sindsdien ben ik elk jaar enorm aan het groeien", zegt hij.

© Toonen Winkelinterieurs

Daarbij spelen kleine leveranciers een grote rol. "Bel ik de lokale kaasboer op maandagochtend voor drie kazen, dan komt hij gewoon. Grote spelers zeggen pas te rijden bij €1.000 inkoop. Dat maakt echt het verschil."

© Toonen Winkelinterieurs

De winkel telt zo'n 7.500 producten. En bij 7.000 producten hebben Theo en Petri het verhaal waarom ze dit verkopen en waarom geen andere producten. Leveranciers worden geselecteerd op hun betrokkenheid bij het product. Theo: "Gespecialiseerd zijn in een specialisme is een vak. Elk product moet beter zijn dan het reguliere. Ik ken de leverancier en het verhaal, zodat ik dat aan de klant kan doorvertellen."

© Toonen Winkelinterieurs

Verbouwing
De recente verbouwing uitgevoerd door Toonen Winkelinterieurs, die de winkel in 2016 geheel had ingericht, was een volgende stap in die professionalisering. "We hebben het kassagebied verplaatst en het groente- en fruitassortiment van bediening naar zelfbediening gebracht.

© Toonen Winkelinterieurs

Daardoor kwam er veel meer loopruimte vrij", vertelt hij. Daarnaast zijn er verschillende interieuraanpassingen gedaan, is een wand met koel- vrieswandkasten, een kaaswandkoelmeubel en een in het oog springende afrekenbalie met een chocoladevitrine geleverd. Om extra winkelruimte te creëren is een stukje van het magazijn ingeleverd.

© Toonen Winkelinterieurs

"We worden dagelijks vers beleverd, dus voorraad hebben we nu slim geïntegreerd in de winkel," legt Theo uit. Hij blijft inzetten op kwaliteit, verhalen en beleving. "Het is mooi als hard werken wordt beloond door klanten, het winnen van prijzen en het krijgen van (verdiende) aandacht!."

© Toonen Winkelinterieurs

© Toonen Winkelinterieurs

© Toonen Winkelinterieurs

© Toonen Winkelinterieurs

© Toonen Winkelinterieurs

© Toonen Winkelinterieurs

Voor meer informatie:
Theo en Petri Nieuwenhuis
Hof van Heusden
Hoogstraat 1
5256 AW Heusden
Tel.: 0416 663 832
[email protected]
www.hofvanheusden.nl

Toonen Winkelinterieurs
Landscheidingsweg 12
3962 RC Wijk bij Duurstede
+31 (0)343 563030
[email protected]
www.toonenwinkelinterieurs.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer