De handel in Tsechelidis-kiwi's - vernoemd naar de Griekse familie Tsechelidis, die dit kiwiras heeft veredeld - die halverwege augustus begon, heeft sterke reacties teweeggebracht bij Griekse kiwiteeltbedrijven. Volgens Nikos Tsiakidis, directeur van de landbouwcoöperatie Episkopi in Macedonië, voldoen deze kiwi's aan geen enkele kwaliteitsnorm. "De momenteel beschikbare Tsechelidis-kiwi's hebben een Brix-waarde die ver onder de 6,2 ligt en een drogestofgehalte dat de 15% niet haalt, zoals de Europese normen voorschrijven. Dit is een bewezen feit, gebaseerd op metingen in onze eigen Tsechelidis-boomgaarden op 25 augustus."
© A.C. Episkopi
Tsiakidis: Deze kiwi's worden illegaal verkocht aan buitenlandse groothandels, onder andere in Rotterdam, zonder de vereiste documentatie van de bevoegde Griekse autoriteiten (DAOK). Benamingen zoals 'zomerkiwi' of andere vergelijkbare termen zijn slimme trucs om deze onregelmatigheid te verbergen. Elk jaar, in september, hebben we op het Griekse ministerie van Plattelandsontwikkeling en Voedselvoorziening vergaderingen georganiseerd om dit probleem aan te pakken en hebben we specifieke technische voorstellen gedaan. Helaas worden we keer op keer genegeerd door de autoriteiten. We voelen ons als roependen in de woestijn."
© A.C. Episkopi
"Deze situatie kan niets anders dan negatieve gevolgen hebben. De reputatie van de Griekse kiwikwaliteit lijdt eronder en de exportmogelijkheden worden ernstig beperkt. Momenteel zijn de enige Griekse kiwi's met de juiste rijpheid beperkte hoeveelheden van de gele Soreli-variëteit. De eerste goed rijpe groene kiwi's zijn van de Green Light-variëteit, die in de eerste tien dagen van september beschikbaar zal zijn, terwijl de Tsechelidis-variëteit rond half september rijp is," meldt de directeur van de Griekse coöperatie.
© A.C. Episkopi
Met betrekking tot de voornaamste Griekse kiwiteelt, de Hayward-kiwi's, merkt Tsiakidis op dat deze op tijd rijp zullen zijn voor de start van het seizoen, waarbij in de Episkopi-regio de voorkeur wordt gegeven aan middelgroot fruit.
Hij is echter bedachtzaam wat betreft de verkoop op de Amerikaanse markt en de mogelijke impact van verhoogde Amerikaanse tarieven op andere markten. "De hogere tarieven vormen natuurlijk een uitdaging. Desondanks zal een duidelijker beeld van het Amerikaanse marktklimaat ontstaan tijdens Fruit Attraction, dat als een belangrijk platform voor zakelijke besprekingen over kiwi dient," besluit Tsiakidis.
Voor meer informatie:
Nikos Tsiakidis
A.C. Episkopi
Tel.: +30 693 276 4670
[email protected]
https://www.asepiskopis.gr/en/home/