Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Ocampo, TripleF Fruit:

"Steeds meer supermarkten snijden meloenen zelf in de winkels"

Tholen - Het Braziliaanse meloenenseizoen is compleet anders gestart dan vorig jaar. "Het land heeft weinig tot geen slechte weersomstandigheden gehad en met de resistente variëteiten kunnen bijna alle Braziliaanse meloenentelers tegenwoordig jaarrond produceren. Dat gold voorheen maar voor een enkele teler", vertelt Frank Ocampo van TripleF Fruit.

© TripleF Fruit B.V.

"Het seizoen ging na een perfect groeiseizoen vroeg van start en de telers halen hogere KG opbrengsten van een hectare dan andere jaren. Dit zorgt wel voor een groter aanbod op de markt, ook omdat Spanje langer is doorgegaan. We zien op het moment dan ook geen prijzen van 10 euro+ voor de Galia's en de Cantaloupes in 5kg die we de afgelopen drie jaar in deze periode wel makkelijk konden maken, terwijl september traditiegetrouw wel een maand was waarin je het meeste geld kon verdienen aan de meloenen", aldus Frank.

© TripleF Fruit B.V.

"Deze week zijn er nog voldoende meloenen uit Spanje op de markt, zowel watermeloenen, als gele meloenen, Galia en Cantaloupe, maar dat volume gaat nu hard afnemen en ik verwacht dat de klanten na volgende week massaal overgaan op de Braziliaanse meloenen", vervolgt Frank. "Een factor die dit seizoen wel meespeelt, is dat er 50% invoerrechten gelden voor de afzet naar de Verenigde Staten. Je merkt dan ook nu al dat er meer Braziliaans fruit, waaronder meloenen, naar Europa komt."

© TripleF Fruit B.V.

"De aanplant in Brazilië is behoorlijk gegroeid, ik verwacht dat de telers in totaal samen dit jaar wel in zijn totaliteit +/-30% meer meloenen hebben aangeplant dan vorig jaar. Een aantal telers groeit zelfs met 100% in Galia- en Cantaloupe-soorten. De vraag is of de markt die uitbreiding kan hebben. Al met al zal de afzet dit seizoen uitdagend worden om de juiste prijzen te maken, want los van de contracten staan de weekprijzen nu ook onder druk. Wel is de binnenlandse vraag in Brazilië op het moment goed, maar die markt is natuurlijk ook niet oneindig."

"Omdat er ook een groter aanbod Galia- en Cantaloupe meloenen rechtstreeks naar de traders in de markt wordt geëxporteerd, zie je dat de gevestigde partijen in de markt proberen te sourcen naar de juiste soorten die exclusief bij een teler liggen, zodat je meerwaarde kunt toevoegen aan het product c.q. variëteit. Wij doen dat met ons topmerk Franky's Choice, dat we voeren voor de vier belangrijkste meloenvariëteiten: Galia-, Cantaloupe-, gele meloenen en watermeloenen. Met steun van onze partners heeft Franky's Choice zich gevestigd als een begrip in de meloenenwereld en is het beschikbaar in de schappen van Europa's retailers en in diverse re-exportmarkten."

© TripleF Fruit B.V.

Een andere trend is de opkomende vraag naar de mini-meloenen. Zo blijft de vraag naar mini-watermeloenen groeien, maar je ziet dit ook bij andere soorten, zoals de mini-Galia en Piel-de-Sapo. Als TripleF Fruit voeren we ook trials met de Japanse meloentypes", vertelt Frank. "Ook zien we dat steeds meer supermarkten de eetrijpe meloenen en ander fruit zelf in de winkels snijden. Een mooie win-winsituatie, want zo geven ze het product toegevoegde waarde, is er minder derving en zorg je dat deze productcategorie nog meer onder de aandacht komt. Bovendien haal je de beste prijs uit de markt, terwijl je een schakel in de keten er tussenuit haalt. Vooralsnog zien we deze tendens vooral in markten als Noord- en Zuid-Amerika en in Oost- en Zuid-Europa, maar ik ben ervan overtuigd dat hier ook in landen als Nederland, waar de kosten een stuk hoger liggen, mogelijkheden voor zijn. Wij hebben dit jaar een aantal trials hierin lopen en de eerste berichten zijn positief!"

TripleF Fruit is standhouder tijdens de Fruit Attraction: Hal 6 - C06.

Voor meer informatie:
Frank Ocampo
TripleF Fruit-Franky's Choice
Watermolenweg 6
4191 PN Geldermalsen
Tel.: +31 88 185 10 00
[email protected]
www.tripleffruit.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer