Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spaanse Lanoë Group breidt assortiment uit

Marokkaanse vraag naar Belgische Conference peren flink gestegen

De Europese AGF-sector beleeft een seizoen vol tegenstellingen. In Spanje is de knoflookoogst klein uitgevallen, terwijl Frankrijk kampt met een overschot aan aardappelen. Tegelijkertijd schommelen de prijzen van uien flink. Yohan Lanoë, verantwoordelijk voor de Lanoë Group, een bedrijf dat vanuit Andalusië samenwerkt met telers van knoflook, uien, asperges, aardappelen en peren in Spanje, Frankrijk en België, geeft zijn kijk op de situatie.

"In Spanje hebben we dit jaar minder kilo's per hectare en kleinere knoflookmaten", vertelt Yohan. "Vooral de grotere maten die populair zijn in Noord-Europa zullen snel op zijn. Dat kan de prijs opdrijven." Vorig jaar eindigde het seizoen al eerder dan verwacht, waardoor veel handelaren uitweken naar landen als China en Egypte. Die zijn daardoor nu nadrukkelijker aanwezig op de Europese markt. Toch blijft Spanje volgens Yohan een betrouwbare leverancier. "We hebben opnieuw knoflook van topkwaliteit, lokaal geteeld en dus met een korte keten."

© Lanoë Group

Lanoë Group levert witte en paarse knoflook in maten van 45 tot 65+. Vooral in Noord-Europa liggen die goed in de schappen.

© Lanoë GroupOok knoflooktenen, volledig gepeld tot op het laatste vliesje, winnen terrein, vooral in de verwerkende industrie en horeca in Frankrijk en Duitsland. "We leveren die in kilo-verpakkingen onder ons merk Triomphe, maar willen binnenkort ook kleinere verpakkingen op de markt brengen, speciaal voor supermarkten."

Uien en asperges: van piek naar val
De uienmarkt blijft grillig. "Tussen april en juni had bijna alleen Spanje uien, wat de prijzen opdreef. Maar toen Frankrijk en Nederland eerder dan normaal hun oogst op de markt brachten, daalden de prijzen fors."

"Asperges gaven daarentegen een stabieler beeld. Tussen februari en juni verliep de oogst in Spanje goed en klanten in Frankrijk en Nederland ontvingen asperges van mooie kwaliteit en formaat." Vooral voor groene asperges ziet Lanoë Group groeikansen, onder andere in Scandinavië.

© Lanoë Group

Aardappelen uit Frankrijk vinden hun weg naar het zuiden
De Franse aardappelmarkt ondervindt de gevolgen van overschotten, met trage afzet tot gevolg. Een teler uit Normandië heeft daarom de samenwerking gezocht met Lanoë Group om via hen aardappelen in Spanje en Zuid-Europa te verkopen. "Dat vertrouwen waarderen we enorm", zegt Yohan. "En de reacties uit de markt zijn positief. Spanje is altijd al een belangrijke afzetmarkt geweest voor Franse aardappelen. Klanten zijn blij met ons uitgebreidere aanbod."

© Lanoë Group

Conference peer verovert Marokko
Een ander product dat volop kansen biedt, is de Conference peer. Lanoë Group werkt al jaren samen met Belgische telers van dit ras. "De vraag in Marokko is flink gestegen, ondanks dat de ruwe schilstructuur aanvankelijk als nadeel werd gezien. Inmiddels is de peer er zo populair dat de export rechtstreeks vanuit België naar Marokko verloopt, zonder tussenstap in Spanje."

Speciaal voor deze markt ontwikkelde het bedrijf het merk Mufadal, verkocht in kartons van 7 kilo. "We zitten midden in de oogst en verwachten dit jaar een normaal seizoen, zowel qua volume als kwaliteit."

© Lanoë GroupBelgische Conference peren voor de Marokkaanse markt

Lanoë Group werd vier jaar geleden opgericht in Andalusië met het doel teelt en afzet dichter bij elkaar te brengen. Volgens Yohan is dat gelukt dankzij productkennis, marktinzicht, transparantie en goede service. Het bedrijf is inmiddels toe aan zijn vierde deelname aan de Fruit Attraction in Madrid. Geïnteresseerden kunnen langskomen bij stand 10A09.

Voor meer informatie:
© Lanoë GroupLanoë Group
Tel: +34 95 309 33 23 (Spanje)
[email protected]
https://lanoegroup.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer