Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carlos Soto, Canova (Spanje):

"Bio moet opboksen tegen conventionele én biodynamische teelt"

In de biologische AGF-sector speelt Spanje vooral de rol van producent, minder die van consument. Tegelijkertijd schuiven conventionele teeltmethoden steeds meer richting biologisch, onder druk van zowel de Europese landbouwpolitiek als de grote supermarktketens. Daarbovenop komt biodynamische teelt, door sommigen gezien als de "nieuwe" biologische standaard.

Carlos Soto, directeur van de Spaanse biologische coöperatie Canova, plaatst kanttekeningen: "Biodynamische teelt draait om een particuliere certificering die inspeelt op een niche van consumenten. Wetenschappelijk gezien is er weinig basis voor, maar als merk heeft het wel zijn publiek. Vóór de pandemie begonnen sommige supermarkten biodynamische producten te promoten, en toen verloren wij terrein. In Spanje ging de certificering destijds razendsnel, wat tot scheefgroei leidde."

© Canova

Volgens Soto kopen consumenten in Zuid-Europa biologische producten vooral omdat ze de filosofie waarderen, niet per se vanwege hun koopkracht. Toch blijft prijs doorslaggevend. "Supermarkten zetten ons enorm onder druk om bio tegen de prijs van conventioneel te leveren. In theorie hoeft bio niet duurder te zijn, maar zolang wij geen chemische middelen mogen gebruiken, is het vrijwel onmogelijk."

De strenge regels rond gewasbescherming zijn een probleem, vindt Soto. "Het is misleidend om enkel te focussen op het getal vijf als het aantal toegestane actieve stoffen op groenten en fruit. Je moet vooral kijken naar de interactie ertussen. Dat huidige systeem geeft schijnzekerheid."

Hij wijst er verder op dat de rol van supermarkten dubbel is: "Ze hebben het conventionele product ooit zwartgemaakt, en nu halen ze biologische artikelen uit de schappen omdat de prijs te hoog ligt. Hun prioriteit lijkt tegenwoordig de goedkoopste zijn, niet de gezondste."

© Canova

Intussen groeit de biologische teelt in Marokko, vaak opgezet door Spaanse bedrijven die daar neerstrijken. Toch zijn de verkoopprijzen niet lager. "Die worden bepaald door wat de klant bereid is te betalen, niet door de echte teeltkosten."

Daarnaast zijn biologische telers kwetsbaarder bij misoogsten. "Steenfruit dat door hagel wordt geraakt of niet mooi genoeg is, kunnen we niet zomaar kwijt. Bij bio vallen verliezen harder, want onze boomgaarden hebben sowieso meer last van plagen."

Om continuïteit te waarborgen, spreidt Canova zijn teelt over meerdere landen. "Dit jaar hebben we ons vooral gericht op Italiaans steenfruit. In zulke situaties bewijst een coöperatie haar waarde: samen kun je de grillen van het klimaat beter opvangen", besluit Soto.

Canova is een biologische coöperatie die actief is in Spanje, Italië en Portugal.

Voor meer informatie:
Carlos Soto (manager)
Canova
Tel: +34 620 62 27 41 (Spanje)
[email protected]
www.canova.es

Gerelateerde artikelen → Zie meer