Mission Produce heeft de financiële resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal van het fiscale jaar, dat eindigde op 31 juli 2025. De totale omzet nam met 10% toe ten opzichte van het voorgaande jaar, wat resulteerde in $357,7 miljoen (€304 miljoen), grotendeels dankzij een toename in de avocadovolumes. Het nettoresultaat bedroeg $14,7 miljoen (€12,5 miljoen), wat neerkomt op $0,21 (€0,18) per aandeel, vergeleken met $12,4 miljoen (€10,5 miljoen) of $0,17 (€0,14) per aandeel in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aangepaste nettoresultaat kwam uit op $18,2 miljoen (€15,5 miljoen), of $0,26 (€0,22) per aandeel, in vergelijking met $16,7 miljoen (€14,2 miljoen) of $0,23 (€0,20) per aandeel een jaar eerder. De aangepaste EBITDA steeg met 3% tot $32,6 miljoen (€27,7 miljoen).
De brutowinst klom met $8,1 miljoen (€6,9 miljoen) naar een totaal van $45,1 miljoen (€38,3 miljoen), dat wil zeggen 12,6 procent van de omzet, tegenover 11,4 procent een jaar eerder. Deze verbetering was te danken aan een hogere productie in het International Farming-segment. De verkoop-, algemene en administratieve kosten namen toe met $3,9 miljoen (€3,3 miljoen), uitkomend op $24,1 miljoen (€20,5 miljoen), vooral door hogere personeelskosten.
© Mission Produce
Resultaten per segment
In het Marketing & Distributie-segment steeg de netto-omzet met 7 procent tot $344,1 miljoen (€292,5 miljoen), vooral dankzij een volumetoename van 10 procent bij avocado's. Dit werd deels gecompenseerd door een daling van 5 procent in de gemiddelde prijs per eenheid. De aangepaste EBITDA voor dit segment daalde van $26,8 miljoen (€22,8 miljoen) naar $20,0 miljoen (€17,0 miljoen), als gevolg van genormaliseerde marges ten opzichte van de ongewoon hoge niveaus van vorig jaar.
De omzet in het International Farming-segment groeide met 79 procent tot $49,0 miljoen (€41,7 miljoen), terwijl de aangepaste EBITDA steeg van $4,6 miljoen (€3,9 miljoen) naar $12,1 miljoen (€10,3 miljoen). Deze groei was het resultaat van hogere opbrengsten uit Peruaanse boomgaarden en een toename van verpakkings- en koelservices voor derden.
Bij blauwe bessen nam de netto-omzet toe van $1,6 miljoen (€1,4 miljoen) naar $4,5 miljoen (€3,8 miljoen), terwijl de aangepaste EBITDA van dit segment steeg naar $0,5 miljoen (€0,4 miljoen), dankzij hogere volumes en sterkere gemiddelde prijzen.
Kasstroom en investeringen
De geldmiddelen en kasequivalenten bedroegen $43,7 miljoen (€37,1 miljoen) op 31 juli 2025, vergeleken met $58,0 miljoen (€49,3 miljoen) aan het einde van het boekjaar 2024. De operationele kasstroom voor de eerste negen maanden van het boekjaar kwam uit op $21,4 miljoen (€18,2 miljoen), een daling ten opzichte van $55,4 miljoen (€47,1 miljoen) een jaar eerder. Dit is het gevolg van hogere werkkapitaalvereisten door grotere avocado-oogsten. De investeringen stegen van $25,3 miljoen (€21,5 miljoen) naar $39,8 miljoen (€33,8 miljoen), voornamelijk voor onderhoud van boomgaarden, landontwikkeling en de bouw van pakstations in Guatemala en Peru.
Vooruitzichten
Voor het vierde fiscale kwartaal wordt verwacht dat de volumes in de avocadosector ongeveer 15 procent hoger zullen zijn dan vorig jaar, door het einde van het Peruaanse seizoen en de start van de Mexicaanse oogst. Mission Produce verwacht dat de export van haar Peruaanse teeltbedrijven in het seizoen 2025 tussen de 47.600 en 49.900 ton zal liggen, vergeleken met 19.500 ton in 2024. Naar verwachting zullen de prijzen met 20-25 procent dalen ten opzichte van het gemiddelde van 1,90 dollar per pound (ongeveer 4,19 dollar per kilogram) in het voorgaande jaar, door het toegenomen aanbod. Het seizoen voor Peruaanse blauwe bessen begint ook te draaien, met een verwachting van hogere volumes, maar deze worden gecompenseerd door lagere verkoopprijzen.
Klik hier om het volledige rapport te bekijken.
Voor meer informatie:
Jenna Aguilera
Mission Produce, Inc.
[email protected]
www.investors.missionproduce.com