Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Libanese wortelen en knoflook op Europese markt

De Libanese teler Fresh Products heeft zijn plannen aangekondigd om de Europese markt voor wortelen en knoflook te betreden, nadat ze al succesvol zijn geweest in het Midden-Oosten en West-Afrika, aldus CEO Alaa Al Homsi.

© Alaa Al Homsi

"Wij telen al 15 jaar wortelen voor de Libanese markt, die nu grotendeels zelfvoorzienend is, waar we vroeger sterk afhankelijk waren van import. Daarom hebben we enkele jaren geleden besloten ons te richten op export. We hebben geïnvesteerd in geavanceerde plant- en oogstmachines, koelopslag en de ontwikkeling van rassen geïnspireerd op Nederlandse modellen."

Al Homsi geeft aan dat het exporteren van Libanese wortelen een succesvolle en veelbelovende onderneming is gebleken. "Het gunstige Libanese klimaat stelt ons in staat wortelen van zeer hoge kwaliteit te produceren, met een lange houdbaarheid en een hoge opbrengst van 80 tot 100 ton per hectare. Onze wortelen zijn al geëxporteerd naar markten zoals Dubai, de DRC, Ivoorkust, Ghana en Mauritanië. Wij geloven dat we nu klaar zijn om naar Europa te gaan, mede dankzij onze rassen, technologie en productiemethoden, die zijn geïnspireerd op de Nederlandse standaarden en het feit dat we GlobalGAP-gecertificeerd zijn."

© Alaa Al Homsi

Het succes in de wortelteelt heeft de teler ook gestimuleerd om de knoflookmarkt te verkennen. "We hebben ontdekt dat Libanese knoflook zeer competitief kan zijn. Drie jaar geleden zijn we gestart met proeven met Spaanse variëteiten zoals European White, Spring Violet en Morado, en we hebben zeer goede resultaten behaald met een opbrengst van 17 ton gedroogde knoflook per hectare. Ons seizoen voor groene knoflook loopt van juni tot augustus, en voor gedroogde knoflook tot maart, met over het algemeen teentjes in de maten 50-55, 55-60, 60-65 en 65-70."

Al Homsi maakt zich geen zorgen over concurrentie uit de regio, zoals Egypte. "Libanese wortelen en knoflook zullen op de Europese markt zeer concurrerend zijn. Onze variëteiten verschillen van die uit Egypte en bieden een andere smaak. Ons aanbod sluit aan bij de variëteiten die populair zijn in Europa, vooral in Nederland en Spanje. We profiteren van het uitstekende Libanese klimaat en zeer concurrerende prijzen. De logistiek vormt geen obstakel, aangezien de transittijd naar Rotterdam slechts 20 tot 25 dagen bedraagt," aldus Al Homsi.

© Alaa Al Homsi

"We nodigen geïnteresseerde importeurs uit om ons te ontmoeten op Fruit Attraction, stand 14G12," besluit de teler.

Voor meer informatie:
Alaa Al Homsi
Tel: +961 78 940 309
[email protected]
www.freshproducts-lb.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer