De Spaanse AGF-export zit al jaren in de lift. De logistiek van groenten en fruit groeit in hetzelfde tempo mee. In een sector waar de concurrentie moordend is, kiezen vervoersbedrijven steeds vaker voor specialisatie om zich te onderscheiden. Zo ook een transportbedrijf uit Murcia, dat zich volledig richt op geconditioneerd vervoer naar de groothandelsmarkt van Rungis, vlak bij Parijs.
"We zijn flink gegroeid dankzij onze focus op groepage richting Rungis", vertelt José Jesús de Haro, directeur van Transnoita. "Doordat we rechtstreeks rijden en niet meer in Perpignan overladen, besparen we kosten en blijft de kwaliteit van het product beter behouden. Elke keer dat een lading de koelcel in- en uitgaat, loop je risico op schade."
© Transnoita
De groei van het bedrijf krijgt binnenkort een nieuwe impuls. "We openen een logistiek centrum in Irún, bij de Frans-Spaanse grens. Van daaruit leveren we rechtstreeks aan Rungis. Voor de chauffeurs betekent dat kortere ritten: eentje naar Irún, eentje naar Parijs. Dat maakt het werk beter vol te houden."
Maar daar blijft het niet bij. Transnoita breidt ook uit naar Lyon. "We willen af van de afhankelijkheid van Perpignan. Lyon is een strategisch knooppunt. We gaan daar samenwerken met een Franse transportpartner. Zo kunnen we de Franse markt nog beter bedienen."
Sinds 2013 is het hard gegaan. "We gingen van een paar vrachtwagens per week naar honderd volle wagens met groepage richting Rungis", zegt De Haro. Het hele jaar door is er werk. Of het nu gaat om steenfruit, meloenen, tomaten of citrus. "We blijven draaien. Transport is al geen makkelijke sector, en groepage is nog complexer. Daarom hebben we in Rungis eigen personeel zitten. Zo kunnen we direct reageren op onterechte klachten. Dat geeft klanten veel vertrouwen."
© Transnoita
Werken aan balans tussen werk en privé
De grootste uitdaging? Het tekort aan chauffeurs. "We pakken dat aan met een beleid gericht op een betere werk-privébalans. Onze chauffeurs zijn nu ongeveer elke vijf dagen thuis. Zo houd je het werk vol."
Ook vrouwen zijn welkom in het team. "We hebben een paar vrouwelijke chauffeurs en die doen het fantastisch. We willen er graag meer aantrekken. Met onze aanpak van meer rust en ruimte voor het gezinsleven, denken we aantrekkelijk te zijn voor hen."
Tot slot benadrukt De Haro waar zijn prioriteiten liggen. "We blijven inzetten op groepage naar Frankrijk en het welzijn van onze mensen. Dat is de kern van onze strategie. Ik ben op mijn negentiende begonnen in dit vak. En ik heb geen enkele behoefte om het bedrijf over te dragen aan een investeringsfonds. De sector is zwaar, zeker tijdens crises zoals toen Rusland Oekraïne binnenviel en de brandstofprijzen door het dak gingen. Alleen dankzij staatssteun kwamen we erdoorheen. Maar ik ben blij dat we zijn doorgegaan."
Voor meer informatie:
José Jesús de Haro (CEO)
Transnoita
Tel: +34 639 88 66 00 (Spanje)
[email protected]
www.transnoita.es